موقعیت مکانی: استان خراسان شمالی، شهرستان اسفراین

مسئول کتابخانه: مریم شجاعی

تاریخ آغاز به کار: پاییز ۱۴۰۱

پشتیبان: خانم خرمن کسرایی

مریم شجاعی، یکی از ترویج‌گران برنامه‌ی «با من بخوان» است که از سال ۱۳۹۹ و با شرکت در کارگاه‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در سامانه‌ی آموزشی «آموزک» با برنامه‌ی «با من بخوان» آشنا شده بود. وی در گام نخست با خرید تعدادی کتاب و پیوستن به کمپین «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» کار خود را به عنوان ترویج‌گر در منطقه‌ی اسفراین و قوچان در خراسان شمالی آغاز کرد و برای خواندن کتاب به مراکز بهزیستی نگه‌داری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌رفت.

با آغاز همه‌گیری کرونا و عدم امکان حضور در این مراکز، برای این که کتاب‌ها همیشه در دسترس کودکان قرار داشته باشند با همکاری مسئولان این مراکز تصمیم گرفته شد کتابخانه‌ای برای کودکان و نوجوانان ساکن این مراکز راه‌اندازی شود. مهر ماه سال ۱۴۰۰ «کتابخانه‌ی امید» در مرکز نگه‌داری از کودکان (پسرانه) امام حسن اسفراین آغاز به کار کرد.

پاییز سال ۱۴۰۱ و با پی‌گیری‌های خانم مریم شجاعی، مرکز نگه‌داری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست (دخترانه) شقایق بود نیز اتاقی را برای راه‌اندازی کتابخانه در این مرکز در اختیار گروه «با من بخوان» قرار داد. کتاب‌ها و وسایل و ابزار فضاسازی با پشتیبانی مالی خانم خرمن کسرایی برای این کتابخانه فرستاده شد و مانند کتابخانه‌ی امید کودکان و نوجوانان ساکن مرکز همراه خانم شجاعی دست به کار شدند و کتابخانه‌ی مرکز خود را رنگ کردند و چیدند و آراستند.

اکنون این کتابخانه با حدود ۳۵۰ جلد کتاب میزبان کودکان و نوجوانان ساکن این مرکز است تا دنیای بزرگ را از دریچه‌ی کتاب‌ها ببینند و تجربه کنند. دختران مرکز شقایق به انتخاب خودشان نام «گنجینه‌ی اسرار» را برای کتابخانه‌شان برگزیده‌اند.