برنامه‌ی «با من بخوان» با بیش از یک دهه فعالیت و کسب تجربه در گستره‌ی ترویج کتاب‌خوانی در مناطق کم‌برخوردار، قصد دارد دانش کاربردی و تجربیات خود را در دسترس کسانی بگذارد که می‌خواهند این راه را با برنامه‌ای سنجیده‌تر و علمی‌تر بپیمایند. ما بر این باوریم برای ترویج کتاب‌خوانی در مناطق کم‌برخوردار همیشه نیاز به داشتن یک کتاب‌خانه‌ی بزرگ در مکانی خاص نیست. یک فرد علاقه‌مند و آموزش‌دیده در هر جا که کودکانی باشند که به کتاب‌های باکیفیت دسترسی ندارند می‌تواند با یک کیسه کتاب باکیفیت به علاقه‌مند و آشنا کردن کودکان به ادبیات یاری رساند. به همین سبب برنامه‌ی «با من بخوان» پس از پشت سرگذاشتن یک دوره فعالیت با عنوان «کمپین یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» و کسب تجربه‌های بسیار، اکنون در ادامه‌ی راه با نامی تازه پویش «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» دیگران را به هم‌راهی و مشارکت بیش‌تر فرامی‌خواند.

در کتاب‌خوانی با کودک سه عنصر بنیادی وجود دارد: بزرگ‌سال ترویج‌گر، کودک و کتاب باکیفیت. ترویج‌گر باید ادبیات کودکان، مخاطب کودک و کتاب‌های باکیفیت را بشناسد و بداند چگونه کتاب‌ها را با کودکان سهیم شود. بنابراین یک ترویج‌گر به دو ابزار مهم نیازمند است: آموزش و کتاب. برنامه‌ی «با من بخوان» می‌تواند آموزش‌های مورد نیاز را در اختیار ترویج‌گران علاقه‌مند بگذارد.

بسته‌ی آموزشی
بسته‌ی آموزشی شامل دو کارگاه آموزشی «ادبیات کودکان و کتاب‌های تصویری» و «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها» و چند کتاب باکیفیت است که برای بالا بردن بهره‌مندی شرکت‌کنندگان هم‌زمان با شروع آموزش برای ثبت‌نام‌کنندگان ارسال می‌شود. هزینه‌ی بسته‌ی آموزشی بر عهده‌ی درخواست‌کنندگان است و برنامه‌ی «با من بخوان» برای پشتیبانی از داوطلبان مناطق محروم تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته است. کارگاه‌های آموزشی به شکل مجازی در سامانه‌ی آموزشی آموزک اجرا می‌شوند.
کتاب

کتاب باکیفیت ابزار مهم دیگری است که انتخاب آن در یک بازار گسترده‌ی کتاب کودک کار آسانی نیست. کارشناسان «با من بخوان» برای همه‌ی گروه‌های سنی کودکان با نیازهای متفاوت فهرست‌هایی از کتاب‌های باکیفیت ادبی برگزیده‌اند تا راهنمای ترویج‌گران برای سهیم شدن آن‌ها با کودکان باشد. پس از گذراندن کارگاه‌های آموزشی درخواست‌کنندگان می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با تخفیف‌های ویژه‌ای تهیه کنند.

چنان‌چه داوطلبان در منطقه‌ای نزدیک به کتابخانه‌های با من بخوان ساکن باشند، برای دسترسی بیش‌تر به کتاب‌های باکیفیت به این کتابخانه‌ها معرفی خواهند شد تا با راهنمایی کتاب‌دار کوله یا کتاب‌خانه‌‌ای برزنتی برای زمانی مشخص امانت ‌گیرند و در دوره‌های زمانی توافق‌شده برای عوض کردن کتاب‌ها به کتاب‌خانه باز گردند.

مشاوره و راهنمایی

افرادی که با گذراندن آموزش و تهیه کتاب عضوی از پویش «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» می‌شوند می‌توانند در مسیر راه با ارسال گزارش از مشاروه رایگان کارشناسان بهره ببرند.

برای پر کردن فرم درخواست پیوستن به پویش «یک ترویج‌گر، یک کیسه کتاب» روی این دکمه بزنید.

پیوستن به پویش