معرفی با من بخوان در استان سیستان و بلوچستان

منطقه جغرافیایی: استان سیستان و بلوچستان شامل مناطق زابل، زاهدان، ایرانشهر، سرباز، راسک، لاشار، نیک‌شهر، چابهار ، کنارک، بنت، فنوج، زرآباد و سراوان
گروه‌های سنی کودکان:  مهدکودک و پیش‌دبستان، پایه اول تا چهارم دبستان
تاریخ آغاز: پاییز ۱۳۹۳

در حال اجرا

بنا به گفته‌ی یکی از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان در استان سیستان و بلوچستان از تحصیل بازمانده‌اند و تنها ۵۰ درصد ورودی‌های مدارس موفق به دریافت مدرک دیپلم می‌شوند، همچنین یک سوم کلاس‌های درس در این استان غیراستاندارد است. ۷۰ درصد اهالی استان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و سیستان و بلوچستان آخرین استان ایران از حیث توسعه‌یافتگی است. محرومیت، بیکاری و مرزهای طولانی استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و دسترسی به آب‌های آزاد، باعث رواج پدیده‌ی قاچاق در این استان شده است. سیستان و بلوچستان سال‌هاست با خشکسالی وسیعی دست و پنجه نرم می‌کند و همین موجب شده است مردم به ناچار کار کشاورزی را رها کرده و با تبادل کالا در مرز معیشت خانواده‌ی خود را تامین کنند. بنا بر گفته‌ی بسیاری از آموزگاران زیر پوشش برنامه‌ی «با من بخوان»، بسیاری از خانواده‌ها با بیان عبارات کلی مانند شغل آزاد از گفتن پیشه‌ی پدر خانواده خودداری می‌کنند و این در حالی است که بیش‌تر این افراد با قاچاق کالا از مرز هزینه‌ی زندگی خانواده‌شان را تامین می‌کنند. یکی دیگر از معضلات این استان آمار بالای ازدواج‌های ثبت‌نشده و کودکان بدون شناسنامه است.

حضور با من بخوان در منطقه از برپایی کتابخانه ای در بیمارستان علی اصغر زاهدان برای کودکان مبتلا به تالاسمی و هموفیلی و برگزاری نشست های بلند خوانی برای این کودکان آغاز شد . این پروژه در آذر ماه سال ۱۳۹۳ با همکاری انجمن شاه پری یاری‌گران زنان سیستان و بلوچستان به اجرا در آمد . انجمن شاه پری از سال ۱۳۹۲ با هدف حمایت و تلاش در جهت توانمند نمودن و ارتقا سطح فرهنگی و آموزشی زنان و دختران استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است که پروژه‌های مختلفی را در دستور کار خود دارد که یکی از آن‌ها، پروژه‌ی شادی و امید به آینده است که کار خود را در چهار فاز فضاسازی اتاق‌های بستری کودکان، قصه‌گویی، ترویج کتاب و کتابخوانی (بلندخوانی) و برگزاری کلاس‌های آموزشی آغاز کرده است. هدف از اجرای این برنامه رساندن کتاب‌های باکیفیت به دست کودکان بیمار در جهت بالا بردن سطح کیفی زندگی کودکان بیمار است.