سلام و عرض ادب
حیوانات را دریابییم.
بیست و ششم دی روز جهانی حمایت از حقوق حیوانات نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز ارتقا وضعیت زندگی حیوانات به منظور بهبود استانداردهای رفاهی زندگی آنان و نهادینه کردن فرهنگ حمایت از حقوق حیوانات در بین انسانها است .
حیوانات نیز مانند ما حق حیات دارند.
حق زندگی در آزادی
حق تغذیه و خوراک
حیوانات نباید خورده شوند
حیوانات نباید مورد آزمایش و تحقیق‌های دردناک قرار گیرند.
حیوانات نباید اسیر شوند
حیوانات نباید آزار داده شوند.
باید با حیوانات با مهربانی رفتار کرد.
هر چند این فرهنگ هنوز در میان اقشاری از جامعه دیده نمی‌شود و با گرفتن حق آزادی از حیوانات آن‌ها را داخل قفس می‌گذارند و یا اهمیتی به حیوانات داده نمی‌شود؛ ولی ما برآن بودیم که در این روز کار مناسب و به یادماندنی در ذهن بچه‌های کتابخانه انجام بدهیم .
کتاب داستان حیوانات جنگل را برای بچه‌ها بلندخوانی کردم و درباره‌ی خصوصیات چند حیوان و نحوه زندگی آنان با بچه‌ها گفتگو کردیم .
بچه‌ها از خاطرات خود در مورد حیوانات گفتند.
از بچه‌ای که برای سگ خود در روستا غذا می‌برد تا بچه‌ای که انگشتان کوچک گنجشکی را از لای در نجات داده بود .
تا کودکی که برای همسایه خود که در حال خانه‌سازی بوده و پرنده‌ای در محل خانه او تخم‌گذاری کرده بوده و برای نجات جان تخم‌ها و گنجشک و حفظ آرامش این مادر تا زمانی که تخم‌هایش به جوجه تبدیل می‌شوند برای همسایه خود نامه‌ای نوشت و بیشتر بچه‌ها امضا زدند پایین نامه را و خواستار متوقف شدن خانه‌سازی شدند تا زمانی که جوجه‌ها از تخم بیرون آیند.

در کتابخانه بیشتر بچه‌ها از حقوق حیوانات هر کدام بندی را به روی کاغذ آوردند .
و اینکه ما باید حیوانات را دوست بداریم و این وظیفه‌ی انسانی ما است. من تصمیم گرفتم بچه‌ها را برای حمایت از یکی از حقوق حیوانات که خوراک است و در فصل زمستان که برف روی زمین را می پوشاند خصوصا پرنده‌ها نمی توانند به راحتی غذای خود را بیابند، بچه‌ها را به بیرون شهر برای دانه پاشی برای پرنده‌ها ببرم و به این شیوه این روز در ذهن بچه‌ها ترسیم شود و این کار خوب به صورت یک امر مهم در فرهنگ این بچه‌ها نقش ببندد.
با بچه‌ها به بیرون شهر رفتیم و بچه‌ها ضمن بازی کردن و شاد شدن روحیه، جان تازه‌ای گرفتند از اینکه حس می‌کردند با دست‌های ریز و کوچولوی خود دارند به پرندگان جان می‌دهند و برای آنان دانه‌ریزی می‌کردند. از این کار کاملا شاد و خوشحال بودند.

از تمامی کسانی که در این امر خوب و انسان دوستانه بنده را یاری کردند (انجمن ژینگه پاریزان ثلاث) خیلی ممنون و سپاسگزارم .

به امید اینکه روزی بیاید حیوانات نیز در کنار ما انسان‌ها زندگی آرامی داشته باشند .

حیوانات را دوست بداریم.

محل اجرا: کتابخانه با من بخوان، شهرستان ثلاث باباجانی، کرمانشاه

با بهترین مجموعه کتاب‌ها با موضوع حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات آشنا شوید:

بیشتر بخوانید: