استان کرمانشاه.شهرستان دالاهو.بامن بخوان ریجاب

مربیان :فریبا زارعی و هدا خاطری

تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱

فعالیت:بلندخوانی

عنوان کتاب:طوطی و بقال

نویسنده :محمد هادی محمدی

فعالیت در پیوند با بلند خوانی :

ساختن جعبه نمایش برای آشنا شدن کودکان با متن و تصاویر کتاب

بلند خوانی دو دفعه ،در دو روز  و برای دو گروه از بچه‌ها انجام گرفت. ابتدا برای گروه اول کتاب را بلندخوانی کردم و بعد ساختن ماکت را با همکاری کودکان شروع کردیم  در بازآفرینی این اثر، داستان طوطی و بقال به  مفهوم آزادی و ارزش آن در زندگی پرداخته. داستان در شهر می‌گذرد شهری که بازار دارد و مکانی است برای داد و ستد، خرید و فروش معامله و ارزش‌گذاری بر روی کالاها، دنیایی که همه چیز با پول ارزش‌گذاری می‌شود و ارزش انسان‌ها به داشته‌های مادیشان است .

در اینجای بلندخوانی روی مفهوم دادو ستد تمرکز کردم از کودکان پرسیدم: دادو ستد یعنی چه؟ چه چیزهایی کالا هستند. به نظر شما همه چیز فروختنی و خریدنی است ؟

هر کدام از کودکان با توجه به سن و سال‌شان جوابی در خور دادند.

بلند خوانی را ادامه دادم .راوی از اسارت می‌گوید که اسارت تنها به یک شکل تنها در بند و اسیر بودن نیست بلکه اسارت وابستگی به زندگی ظاهری است

آزادی اصلی ترین مفهومی است که کتاب به آن پرداخته در این جا فضایی برای گفت‌وگو با  بچه‌ها باز کردم و از آنها پرسیدم؟

آزادی چیست؟ چه کسانی می‌توانند آزاد باشند؟

پارسا جواب داد: یعنی ما در انجام هرکاری آزاد باشیم.

طه:یعنی دلمان بخواد هر کاری انجام بدیم.

لینا:یعنی اینکه ما بتونیم راحت اظهار نظر کنیم و حرف دلمان رابزنیم .

گفتم: بله تقریبا جواب‌های شما درسته. آزادی یعنی حق انتخاب اما حق انتخاب به هر قیمتی؟ به قیمت مزاحمت برای دیگران ! داشتن آزادی به این معناست که انسان حق دارد بر اساس علاقه ومیل شخصی خود انتخاب کند امابه شرطی که برای دیگران مزاحمت  ایجاد نکند مثل اینکه  شما حق دارید تو کوچه بازی کنید اما در موقع ظهر و وقتی که همسایه در خواب هستند برای آنها مزاحمت ایجاد نکنید.

در ادامه توجه کودکان را به دو صفحه از کتاب که کلا تصاویر هستند جلب کردم و از آنها پرسیدم به نظر شما تصاویر به چه  شکلی هستند وچه ویژگی دارند .

همگی به تصاویر و شکل‌های کتاب که چرا اینجوری هست و عجیب غریبه اشاره کردند.

پس از خواندن این عبارت این طوطی چند است مکث کردم و پرسیدم آیا به نظرتون طوطی یک کالاست ؟

و هنگام خواندن آن بخش از داستان که پرواز شکر جان در دکان تاریک  سبب شکستن ظرف و ظروف می‌شود اجازه دادم به خوبی جزئیات  تصاویر حالت موش و گربه رو ببینند  .

پس از بلند خوانی هم باز هم از بچه‌ها پرسیدم

دادو ستد در کجا انجام می‌شود ؟

بازارهای جدید امروزه، چه تفاوتی با بازارهای قدیمی دارد .

اکثرا با  بازارهای الان و پرداخت پول بوسیله دستی و کشیدن کارت بوسیله کارتخوان وارد بودند

و در تکمیلی جواب‌های آنها از وسیله‌های مثل چرتکه و ترازو و میزان  گفتم

و برای فعالیت در پیوند با کتاب ابتدا وسایل مورد نیاز را مثل (چسپ حرارتی ،کارتون ،مقوا،کاغذ رنگی ،مدادرنگی ،کاتر ،گواش و….) آماده کردم.

سپس تلویزیون بازار یا جعبه نمایش را با همکاری بچه‌ها که بی‌شباهت به کتاب کامی‌شی‌بای هم نیست هم درست کردیم.

بچه‌ها این جعبه را خیلی دوست داشتند طوری که در حین ساختن امیر حافظ به احسان می‌گفت چه قشنگه احسان بیا تو خونه برای خودمون درست کنیم

و در آخر نمایش آن یک بار برای گروه اول  توسط خودم که راوی بودم ، و یک بار هم برای بار دوم بلند خوانی توسط خود بچه‌ها اجرا شد. در اثر تکرار، مطالب کتاب  برای آنها تفهیم شد و از اجرای آن  بسیار لذت بردند.