موقعیت مکانی: تهران، فرحزاد
تعداد اعضاء: ۷۶
تاریخ آغاز به کار: پاییز ۹۵
پشتیبان: جمعی از نیکوکاران

شرح کلی اجرای برنامه

«مرکز توان‌مندسازی زنان و کودکان مهر و ماه» که به «خانه‌ی فرهنگ و هنر مهر و ماه» نیز شناخته می‌شود در سال ۱۳۹۱ در منطقه فرحزاد، یکی از مناطق حاشیه‌ای و محروم منطقه ۲ شهر تهران، آغاز به کار کرده است. خانه‌ی فرهنگ و هنر مهروماه جایی  است که ساکنین محله‌ی فرحزاد می‌توانند چند ساعتی در طول روز در آن‌جا باشند و فارغ از سختی‌ها و مشکلات زندگی که همواره بر دوش‌شان است مشغول به یادگیری و مطالعه شوند. از اواخر پاییز سال ۱۳۹۵ برنامه‌ی «با من بخوان» با پشتیبانی یکی از نیکوکاران و صندوق توانمندسازی کودکان کار و محروم وابسته به موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و با هدف تقویت آموزش پایه و ترویج کتاب‌خوانی، ۷۶ کودک این مرکز را در پایه‌های پیش تا چهارم دبستان تحت پوشش قرار داد که در میان آنان شمار زیادی از کودکان افغان نیز از خدمات این مرکز بهره‌مند شده‌اند. از آن زمان تاکنون نشست‌های بلندخوانی به طور منظم در این موسسه برگزار شده است.

از دست‌آوردهای این طرح برای کودکان این مرکز می‌توان به خلق لحظه‌های شاد، تقویت مهارت‌های دست‌ورزی، تقویت قوای شنیداری و افزایش تمرکز آنان، معرفی کتاب به عنوان یک گزینه‌ی لذت‌بخش و کتاب‌خوانی به عنوان فعالیتی جذاب و سرگرم‌کننده در زندگی، ایجاد فضای گفت‌وگو، تقویت پرسش‌گری، بالا بردن قدرت استدلال و تفکر، کمک به ایجاد یک فضای صمیمی بین کودک و مربی، کمک به تغییر رفتار کودکان و بالا بردن قدرت پذیرش مشکلات و تقویت مهارت‌های فردی آنان و در مربیان ارتقاء دانش حرفه‌ای و سواد ادبی‌شان اشاره کرد.

تاکنون دو کارگاه، ادبیات کودک و بلندخوانی در آذر ۹۵ و کارگاه آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات برای مربیان پیش‌دبستانی و پایه اول در بهمن ماه ۹۵ برگزار و در دو نوبت تعداد ۳۱۳ جلد کتاب، به همراه دستنامه‌ها و برگه‌های فعالیت‌ در پیوند با بلندخوانی برای این مرکز ارسال شده است.

از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۶ و پس از تعمیرات و بازسازی‌های انجام شده در این مرکز، یکی از کلاس‌های این مجموعه (کلاس نسترن) به طور اختصاصی به  کتابخانه‌ی کودک‌محور با من بخوان و برگزاری نشست‌های بلندخوانی اختصاص یافت و کودکان مهروماه در فضایی دلپذیر ساعاتی از روز را در این محل به سر می‌بردند. در این موسسه برای گروه پیش‌دبستانی(سه گروه)، پایه‌های اول و دوم، پایه‌های سوم تا دوازدهم نشست‌های هفتگی برگزار و بعد از هر نشست فعالیت مرتبط با کتاب (نقاشی، کاردستی، اجرای نمایش خلاق و …) انجام می‌شود. به این ترتیب  کودکان و نوجوانان مهر و ماه می توانند بیش از پیش با شخصیت‌های دوست داشتنی جدید آشنا می‌شوند و نشست‌های بلندخوانی در فضایی سرشار از سواد، شادی، زیبایی و پاکیزگی برگزار خواهد شد. علاوه بر نشست‌های بلندخوانی در این محل کلاس آموزش ویترای، طراحی و … نیز برگزار می‌شود.

اجرای برنامه خواندن با خانواده

در سال تحصیلی ۹۹-۰۰، برنامه خواندن با خانواده در مرکز مهر و ماه اجرا شد. در این سال بیش از ۱۵ دانش‌آموز این مرکز در برنامه خواندن با خانواده حضور داشتند. چهار مربی مرکز که برنامه را اجرا می‌کنند، با ارتباط مداوم با خانواده‌ها، نکات و موارد لازم را به آن‌ها منتقل می‌کنند و با برگزاری جلسات با حضور کارشناس با من بخوان، برای ماه بعد برنامه خواندن با خانواده، برنامه‌ریزی می‌کنند.

This post is also available in: انگلیسی