منطقه جغرافیایی: تهران، کیلومتر ده اتوبان امام رضا، روستای محمودآباد
گروه‌های سنی کودکان: نوزاد تا نوجوان
تاریخ آغاز:  پاییز ۱۳۹۳

 انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان که از بهمن ماه ۱۳۹۳ به برنامه‌ی «با من بخوان» پیوسته است  از مراکز موفق «با من بخوان» در حاشیه‌ی تهران است. در این مرکز که پیش‌تر به نام خانه‌ی فرهنگ محمودآباد شناخته می‌شد کودکان پیش‌دبستانی منطقه، زیر پوشش برنامه‌ی «با من بخوان‌» قرار دارند و به رایگان از آموزش‌های خلاق سواد پایه، نشست‌های کتاب‌خوانی و فعالیت‌های هنری در پیوند با کتاب بهره‌مند می‌شوند.

از دیگر خدمات این مرکز به خانواده های ساکن محمودآباد، برگزاری نشست‌های خواندن با نوزاد و نوپا  است. تاکنون، چندین دوره از مجموعه کارگاه‌های خواندن با نوزاد و نوپا برای بیش از ۸۰ نفر از مادران باردار و یا دارای فرزند صفر تا سه ساله‌ی ساکن منطقه محمودآباد در این مرکز اجرا شده است و به دستاوردهای تاثیرگذاری دراین زمینه دست یافته است.

کتابخانه‌ی این مرکز که از سال ۱۳۹۴ راه‌اندازی شده است، کار خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان محله و خانواده‌های کارگری کوره‌پزخانه‌های محمودآباد را انجام می‌دهد. علاوه بر کودکانی که در این مرکز مشغول به تحصیل هستند، کودکان دیگر روستا نیز با مراجعه به کتابخانه کتاب مورد نظر خود را امانت می‌گیرند.

از سال ۱۳۹۴ تا کنون همواره یکی از کارشناسان موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به طور منظم و هفتگی بر اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» و کار مربیان این مرکز نظارت داشته است.

«آوای خواندن خشت» ساخته‌ی شهریار سپهری

فیلم مستندی درباره برنامه‌ی اجرای «با من بخوان» در انجمن حمایتی آموزشی کودکان محمودآباد

شرح برنامه

در بهمن ماه ۱۳۹۳ نخستین نشست‌ها، مذاکرت و بازدیدها از انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان، که در آن زمان به خانه‌ی فرهنگ محمودآباد شناخه می‌شد، برای پیوستن به برنامه‌ی «با من بخوان» انجام شد. در تیرماه ۱۳۹۴ کتابخانه‌ی کودک‌محور انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد با پشتیبانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و یکی از نیکوکاران دوستدار کودکان در چارچوب برنامه‌ی «با من بخوان» گشایش یافت. این کتابخانه که از نیمه‌ی تیرماه ۹۴ کار خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان محله و خانواده‌های کارگری کوره‌پزخانه‌های محمودآباد را آغاز کرد، دارای بخش‌های پیش‌دبستان و دبستان و نوجوان است که نشست‌های گوناگون کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند با کتاب، نیز در آن برگزار می‌شود.

پس از تجهیز و برنامه‌ریزی کتابخانه، کارشناسان «با من بخوان» کارگاه‌های کتابداری، آشنایی با ادبیات کودکان و کتاب‌های باکیفیت، بلندخوانی، نمایش، آواورزی و الف‌باورزی را برای مربیان و کتابداران این مرکز برگزار کردند تا مربیان در ترویج کتابخوانی و ایجاد شوق خواندن در کودکان تواناتر شوند. از آن زمان تاکنون، چندین دوره کارگاه‌های مقدماتی و پیشرفته‌ی «با من بخوان» برای مربیان خلاق و علاقه‌مند این مرکز برگزار شده است.

در پیش‌دبستانی و مهدکودک انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان، برنامه‌های تقویت سوادپایه با بسته‌های آواورزی و الف‌باورزی و ریاضی‌آموز لولوپی در کلاس‌ها اجرا و در هفته، چندین بار، نشست‌های کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن در این مرکز با کودکان برگزار می‌شود. مربیان آموزش‌دیده‌ی این مرکز، با کار حرفه‌ای و دلسوزانه‌ی خود توانسته‌اند به رشد چشمگیر کودکان در همه‌ی جنبه‌های شناختی، عاطفی و مهارتی یاری رسانند.

در برنامه‌های تابستانی کتابخانه انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان، افزون بر کودکانی که به طور دائم و ثابت تحت پوشش این مرکز هستند، کودکان کارگران فصلی کوره‌های آجرپزی که از شهرستان‌های مختلف ایران برای کار به این محل می‌آیند نیز در برنامه‌های کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن شرکت می‌کنند.

برنامه‌ی «خواندن با نوزاد و نوپا» در انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان هم که از تیر ماه ۱۳۹۴ آغاز شده، تاکنون، برای چهار گروه از مادران و نوزادان به اجرا درآمده است. مجموعه نشست‌های «خواندن با نوزاد و نوپا» در انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان، در چهار دوره و به مدت یک سال برای مادرانی برگزار می‌شود که دارای کودکان ۰ تا ۳ سال هستند. بدین‌ترتیب، طی یک سال مادران در مسیر صحیح کتاب‌خوانی با نوزادان‌شان قرار می‌گیرند و زیر نظر آموزشگران مؤسسه کودکان‌شان را از نخستین سال‌های کودکی از کتاب‌های باکیفیت بهره‌مند می‌کنند.

در این نشست‌ها آموزش تئوری و عملی در پیوند با کتاب به مادران ارائه می‌شود. همچنین، در این کارگاه‌ها، مادران افزون بر کتاب‌خوانی، با شیوه‌ی صحیح خواندن لالایی، شعرخوانی و قصه‌گویی با عروسک‌ها و چگونگی ساختن کتاب برای کودکان‌شان آشنا می‌شوند.

در نخستین همایش دو روزه‌ی «با من بخوان» در سال ۱۳۹۵ یکی از مادران شرکت‌کننده در این طرح، درباره‌ی تجربه‌اش از خواندن برای فرزندش برای حاضران صحبت کرد و از تاثیرات این برنامه بر خانواده و فرزندانش سخن گفت.

از مهرماه ۱۳۹۴ نیز گروه کارشناسان با من بخوان تصمیم گرفتند که برای بالابردن مهارت‌های گفتاری و اجتماعی کودکان و نوجوانان، سلسله کارگاه‌های آموزش نمایش برای کودکان ۷ تا ۱۴ سال این مرکز برگزار کنند. این برنامه که در کنار نشست‌های کتابخوانی اجرا شد، هر دو هفته یک بار برگزار شد. این کودکان در همایش دو روزه‌ی «با من بخوان» نمایشی براساس کتاب «آهنگ تار کولی» اجرا کردند که بسیار مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت. در دومین همایش «با من بخوان» در پاییز سال ۱۳۹۷ نیز این گروه، نمایش «کتاب آرش کمان‌دار» را با راهنمایی کارشناس نمایش برنامه‌ی «با من بخوان» به زیبایی به روی صحنه بردند.

کودکان و نوجوانان با شرکت در این کارگاه‌های آموزشی فرصتی پیدا کردند تا به کمک کارشناس نمایش برنامه «با من بخوان» با خلق لحظاتی ناب، لذت ببرند و تجربه کسب کنند. آن‌ها با اجرای نمایش‌های گوناگون خلاقیت و اعتماد به نفس خود را رشد می‌دهند، همکاری و مشارکت با یکدیگر را تجربه می‌کنند و می‌آموزند چگونه خواست‌ها و علایق خود را بیان ‌کنند و درباره آن‌ها با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

در حال حاضر فعالیت انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان و کتابخانه‌ی آن برای گروه‌های سنی گوناگون با علاقه و خلاقیت ادامه دارد.

مصاحبه با مادران را در این دو لینک مطالعه کنید:

کتابخانه انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان

موقعیت مکانی:  تهران، امام علی جنوبی، خروجی بعثت شرق، کیلومتر ده اتوبان امام رضا، خروجی خاورشهر به سمت روستای محمودآباد، خیابان شهید بادفر، نبش کوچه ایشانی
تعداد اعضاء:  ۱۸۰ نفر
مسئول کتابخانه: صدیقه کاهه، مبینا رمضانی
تاریخ آغاز به کار: ۱۳۹۴

از تیرماه ۱۳۹۴، کتابخانه‌ی کودک‌محور انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد با پشتیبانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و یکی از نیکوکاران دوستدار کودکان در چارچوب برنامه «با من بخوان» گشایش یافت که اکنون نزدیک به ۱۸۰ عضو دارد و کار خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان محله و خانواده‌های کارگری کوره‌پزخانه‌های محمودآباد را انجام می‌دهد. علاوه بر کودکانی که در این مرکز مشغول به تحصیل هستند، کودکان دیگر روستا نیز با مراجعه به کتابخانه کتاب مورد نظر خود را امانت می‌گیرند.

انجمن آموزشی حمایتی کودکان محمودآباد، یکی از اتاق‌های مرکز خود را به کتابخانه با من بخوان اختصاص داده است. این کتابخانه با نزدیک به ۱۳۰۰ جلد کتاب مشغول به فعالیت است. کودکان مهدکودک و پیش‌دبستانی که مشغول به تحصیل در مرکز هستند، در ساعات کاری، با شرکت در نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های مرتبط با آن از کتابخانه استفاده می‌کنند؛ هم‌چنین، کودکان و دانش‌آموزان مدارس دیگر، با مراجعه به مرکز، کتاب امانت می‌گیرند.

تاکنون، برای مربیان این مرکز در چند دوره کارگاه‌های کتابداری، آشنایی با ادبیات کودکان و کتاب‌های باکیفیت، بلندخوانی، نمایش و مجموعه‌ کارگاه‌های آموزش خلاق سواد پایه برگزار شده است. در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ نیز، کتابداران در کارگاه فضاسازی کتابخانه‌های کودک‌محور که در تهران برگزار شد شرکت کردند.

نمونه فعالیت‌های انجام شده در انجمن حمایتی کودکان شکوفان:

  • اجرای آنلاین برای تدریس واک «غ»
    نام مربی: مبینا رمضانی
    موقعیت مکانی: محمودآباد

  • تدریس آنلاین واک «غ» برای پیش دبستان
    نام مربی: مبینا رمضانی
    موقعیت مکانی: محمودآباد

  • بلندخوانی کتاب «قیافه‌های بامزه»، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

  • بلندخوانی کتاب «قیافه‌های بامزه»، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

  • بلندخوانی کتاب «قیافه‌های بامزه»، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

  • بلندخوانی کتاب «قیافه‌های بامزه»، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

This post is also available in: انگلیسی