, ,

بامبوک کتابخانه ای فعال در محله پامنار تهران

با من بخوان

۱۳۹۲٫۴٫۲۶

روز پنج شنبه ۱۷ مرداد ماه دومین کارگاه با من بخوان با موضوع آموزش خلاق برای گروهی از علاقمندان داوطلب کتابخوانی برای کودکان محله پامنار در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برگزار شد.

نخستین کارگاه در ماه خرداد برگزار شده بود که شرکت کنندگان با تکنیک‌های بلندخوانی و روش‌های علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی آشنا شده بودند.

شرکت‌کنندگان در این دو جلسه همچنین روش اداره یک کلاس به شکل خلاق و شیوه کار با کتاب الفباورزی و آواورزی و فارسی آموز (نخودی) ۱ را نیز فرا گرفتند. کتابخانه بامبوک از جمله مراکز جدیدی است که به زودی به طرح با من بخوان می‌پیوندد.

بامبوک فعالیت خود را از ابتدای تابستان امسال با هدف ترویج کتابخوانی و دسترسی آسان کودکان به کتاب‌های با کیفیت آغاز کرد. گروهی از علاقمندان یک اتاق کوچک در خانه ای قدیمی اجاره کردند و با مشارکت کودکان محل رنگ زدند و موکت کردند. کتابخوان‌ها و کتابداران این کتابخانه همگی داوطلب هستند. یکی از اعضا درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های این کتابخانه می‌گوید:
«خواستیم کتابخانه ای محلی بسازیم و تلاش کنیم که پر از کتاب خوب شود. سعی کردیم از وسایل دورریختنی و به درد نخور، چیزهای جدیدی بسازیم تا هم به شکلی کم هزینه قادر به ادامه‌ی کارمان باشیم و هم تخّیل بچه‌ها و خودمان به کار بیفتد. با کمک علاقه مندانِ کتاب، کتاب‌های باکیفیت را عمدتا از برگزیده‌های «کتاب هدهد» تهیه و کار خود را آغاز کردیم.»

بامبوک کتابخانه ای فعال در محله پامنار تهران-تجربه‌ها و گزارش‌ها2

کلاس‌های گوناگونی از خطاطی تا کامپیوتر، از کاردستی تا یوگا سه روز در هفته، صبح تا بعدازظهر در این کتابخانه برگزار می‌شود. هر کلاس را یکی از داوطلبان که کارگاه‌های حقوق کودک را در انجمن حمایت از حقوق کودکان گذارنده، اداره می‌کند. همه‌‌ی کلاس‌ها به شکلی مشارکتی اداره می‌شود و برنامه ریزی برای آن‌ها با کمک خود کودکان صورت می‌گیرد. ترویج تغذیه سالم هم یکی از هدف‌های بامبوک است.

از آنجا که دغدغه‌ی اصلی بامبوک کتاب و کتابخوانی است، بخش مهمی از کلاس‌ها را برنامه بلندخوانی با من بخوان تشکیل می‌دهد. داوطلبان این بخش همگی کارگاه‌های بلندخوانی را گذرانده‌اند و برای برگزاری کلاس‌ها آماده شده‌اند. گروه سنی بچه‌ها از ۵ تا ۱۰ سال متفاوت است. از کودکان خواسته شده است تا هر هفته از بین کتاب‌های خوانده شده، کتاب مورد علاقه‌شان را برگزینند و دلایل علاقه‌شان را بنویسند و یا بلند بگویند تا برایشان نوشته شود؛ و به این شکل کودکان در تهیه‌ی فهرستی از کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود کودکان همکاری می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *