, ,

روستای سلَخ میزبان برنامه با من بخوان

با من بخوان

با من بخوان در سلخ- 1394در روزهای ۱۰ تا ۱۲ آذرماه، یک گروه دونفره‌ی داوطلب ازانجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان (خردسپاهان) به سرپرستی نهضت قریشی در راستای برگزاری کارگاه‌های با من بخوان برای آموزش افراد داوطلب کتابخوانی، به روستای سَلَخ از روستاهای جزیره قشم سفر کردند.

این کارگاه‌ها به دعوت خانم گلستان پوره، کارشناس ارشد ادبیات و از ساکنان این روستا و با پشتیبانی مالی آقای کامیل احمدی از مشاوران ساکن شهر قشم برگزار شد.

در این کارگاه‌های آموزشی که با موضوع محوری “شیوه‌های کتابخوانی برای کودک ونوجوان” اجرا شد، در مجموع ۱۷ نفر شرکت کردند. دراین جمع، سه مربی مهدکودک، یک مدیر دبستان، یک آموزگار سوادآموزی، یک معاون پیش‌دبستانی و دیگر علاقه‌مندان و داوطلبان ترویج کتابخوانی حضور داشتند.

این کارگاه‌ها مطابق معمول با معرفی و نمایش فیلم برنامه با من بخوان آغاز شد و سپس آموزشگران به ارائه کارگاه‌های “چگونه کودکان خود را به مطالعه علاقه‌مند کنیم”، “شیوه‌های ترویج کتابخوانی”، “کارگاه ادبیات کودکان(تعریف‌ها، هدف‌ها و کارکردها)” و “چگونه عناصر ادبی را با کودکان و نوجوانان سهیم شویم” پرداختند. در این آموزش‌ها مربیان با چند کتاب از جمله کتاب‌های “قیافه‌های بامزه”، “بوسه‌هایی برای بابا”، “آی دعوا دعوا دعوا”، “در روزگاری که پنجشنبه جمعه نبود” و “توی پرانتز” و “شما که غریبه نیستید” آشنا شدند و شیوه‌های‌های ترویج و بلندخوانی آن‌ها را به شکل عملی آموختند.

با من بخوان در سلخ- 1394

بخش دیگری از این کارگاه‌ها به معرفی بسته‌های آواورزی و الف‌باورزی اختصاص داشت. در این بخش درباره‌ی اهمیت این گونه آموزش‌ها، پیش از آموزش خواندن و نوشتن و شیوه‌ی کار با این بسته‌ها با شرکت کنندگان گفت‌وگو و شیوه خواندن چند داستانک به شکل عملی تمرین شد.

با من بخوان در سلخ- 1394

همچنین دراین کارگاه‌ها درباره روش‌های آشنا کردن کودکان با حفظ محیط زیست صحبت شد و فیلم “مدرسه‌ی طبیعت” آقای وهاب‌زاده در شهر مشهد نمایش داده شد.

در این سفر کارشناسان نشستی نیز با چند تن از مسئولان فرهنگی این روستا داشتند. در این نشست که مدیران دبستان‌ها و دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه و چند آموزگار شرکت داشتند، “طرح بامن بخوان” معرفی و درباره اهمیت کتابخوانی و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و انتقال ارزش‌ها و مهارت‌های زندگی و نیز سودمندی‌های بسته‌های خلاق کودک محور “آواورزی” و “الف‌باورزی” گفت‌وگو شد و نیز راه‌های پیاده کردن طرح با من بخوان و برنامه‌ریزی آموزش معلمان مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان در این نشست هم برای اجرای برنامه با من بخوان در مدارس‌شان ابراز علاقه و تمایل کردند.

همچمین در روز پایانی کارشناسان با من بخوان نشستی با ۱۸ نوجوان دختر این روستا داشتند و پس از صرف صبحانه با آن‌ها، قفسه‌های کتاب‌های مناسب سن آن‌ها را معرفی و چند کتاب با کیفیت و از جمله یک داستان طنز را برای‌شان بلندخوانی کردند و سپس یک کارگاه قصه‌نویسی با آن‌ها اجرا شد که مورد استقبال این دختران نوجوان قرار گرفت.

 با من بخوان در سلخ- 1394 با من بخوان در سلخ- 1394

لازم به یادآوری است که به تازگی یک کتابخانه‌ی مستقل در این روستا راه‌اندازی شده که محل آن از سوی دهیاری در اختیار نیروهای داوطلب گذاشته شده است. این کتابخانه افزون برکتاب‌های طرح “بامن بخوان” حدود هزار جلد کتاب‌های کودک و نوجوان باکیفیت در اختیار دارد که از سوی شورای کتاب کودک به آن‌ها اهدا شده است و پاسخگوی نیازهای کودکان این منطقه و برنامه با من بخوان است. کتابدار این کتابخانه هم در این کارگاه‌های آموزشی دو روزه شرکت کرد و کارشناسان با من بخوان درباره موضوع‌های گوناگون در پیوند با کتابخوانی با او گفت‌و گو کردند.

شماری از شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها مادران جوانی بودند که می‌خواستند بیاموزند چگونه برای کودکان‌شان کتاب بخوانند. به آن‌ها پیشنهاد شد که با هم جلسات هفتگی داشته باشند و تجربیات‌شان را درباره‌ی کتابخوانی به یکدیگر منتقل کنند.

دهستان بندری سلخ در بخش شهباز توابع جزیره قشم  در  استان هرمزگان قرار دارد و پس از بندر سوزا، دومین بندر جنوبی جزیره قشم است. این روستا از نظر فرهنگی یک روستای ویژه است و زنان آن اهل‌فکر، علاقه‌مند و مشتاق فعالیت فرهنگی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *