, ,

کتابخانه کودک‌محور خانه کودک کوشا بازگشایی شد

با من بخوان

روز دوشنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۳۹۴ کتابخانه کودک‌محور خانه کودک کوشا در محل زیرزمین خانه اسباب‌بازی و سلامت دبیرالملک بازگشایی شد و کار خدمات‌رسانی به کودکان و نوجوانان محله را آغاز کرد. این کتابخانه با کتا‌ب‌های باکیفیت تجهیز و در گروه‌های سنی مختلف طبقه‌بندی شده است و قرار است از این پس نشست‌های کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند با کتاب نیز در آن برگزار ‌شود.

پیش از این از این مکان به عنوان محلی برای مرکز مشاوره استفاده می‌شد، اما از امکانات و شرایط مناسبی برخوردار نبود. در سال جاری با همکاری مسئولان این مرکز و کارشناسان با من بخوان، ایده برپایی یک کتابخانه کودک‌محور برای کودکان این محله مطرح شد. کتابخانه‌ای که نه به شکل کلاسیک بلکه به شیوه‌ای گیرا و خلاق، کودکان و نوجوانان را به کتاب و کتاب‌خوانی تشویق کند. این ایده با پشتیبانی و مشاوره موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، در چارچوب برنامه با من بخوان و با همت و تلاش مسئولان و مربیان خانه دبیرالملک به اجرا درآمد.

برپایی کتابخانه‌های کودک‌محور در مناطق محروم یکی از محورهای برنامه با من بخوان است. کتابخانه‌هایی که از کتاب‌های باکیفیت برخوردار باشند و با قفسه‌ها و وسایل مناسب کودک تجهیز شده باشند. در کتابخانه کودک‌محور با من بخوان افزون بر وجود کتاب‌های با کیفیت به مقدار کافی برای گروه‌های سنی، به طراحی فضا و چیدمان نیز توجه ویژه شده است. در این کتابخانه‌ها قفسه‌ها به گونه‌ای سفارش و ساخته شده‌اند تا دسترس‌پذیری کودکان به کتاب‌ها آسان‌تر شود و کودکان از جنبه دیداری از فضای کتابخانه بهره بیشتری ببرند.

در کتابخانه خانه کودک کوشا(دبیرالملک) مکان‌های دنج و راحتی برای کتاب خواندن کودکان تعبیه شده و از فصل‌های مختلف سال برای تزیین و دکورسازی آن الهام گرفته شده است.

کتا‌خانه کودک محور خانه کودک کوشا - شهریور 94 کتا‌خانه کودک محور خانه کودک کوشا - شهریور 94 کتا‌خانه کودک محور خانه کودک کوشا - شهریور 94

کتا‌خانه کودک محور خانه کودک کوشا - شهریور 94  کتا‌خانه کودک محور خانه کودک کوشا - شهریور 94

در جشن بازگشایی کتابخانه‌ خانه کودک کوشا کودکان این مرکز به همراه مادران‌شان حضور داشتند. در ابتدای مراسم یکی از مربیان درباره علت برپایی جشن و اهمیت بازگشایی کتابخانه سخنان کوتاهی را بیان کرد. سپس کودکان و مربیان‌شان به اجرای شعر و موسیقی پرداختند. گروهی از کودکان هم نمایشی را که خود طراحی کرده بودند روی صحنه اجرا کردند و در پایان هم مراسم با بریدن کیک و پذیرایی از کودکان و مادران خاتمه یافت. همچنین یکی از کارشناسان با من بخوان در محل کتابخانه، یکی از کتاب‌ها را برای تعدادی از  کودکان بلندخوانی کرد.

  فعالیت های در پیوند با بلندخوانی / خانه کودک کوشا - شهریور 94

خانه کودکان کوشا فعالیت خود را در محل خانه اسباب‌بازی و سلامت دبیر الملک با محوریت کودکان کار در محله امامزاده یحیی واقع در بهارستان از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است. خانه تاریخی دبیرالملک که از سوی شهرداری تهران مرمت شده است، اکنون محلی برای تحصیل، آموزش و بازی کودکان خانواده‌های کم‌درآمد منطقه و کودکان کار است. تابستان گذشته مربیان این مرکز در راستای جهت‌دهی و هدفمندتر و غنی‌تر شدن فعالیت‌هایشان، کارگاه‌های برنامه با من بخوان را گذراندند. پس از آن در مهرماه ۱۳۹۳ برنامه با من بخوان به طور رسمی در این مرکز آغاز به کار کرد.

This post is also available in: انگلیسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *