اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان میزبان آقای محمود رضایی، یکی از اهالی هرات بود که فعال در زمینه آموزش کودکان در افغانستان و مسئول مؤسسات آموزشی توحید در این کشور است.

آقای محمود رضایی در نخستین دیدار با موسسه، بسته‌های آموزش خلاق «آواورزی با سی‌بی‌لک» و «الفباورزی با کاکاکلاغه» را برای دانش‌آموزان خود در هرات تهیه کرد و با فعالیت‌های موسسه از نزدیک آشنا شد. اما این دیدار سرآغازی برای همکاری بیشتر موسسه در قالب برنامه «با من بخوان» و گروه مؤسسات آموزشی توحید در هرات افغانستان با یکدیگر شد.

در ادامه این آشنایی، برنامه «با من بخوان» ۱۳ تیرماه و ۸ اَمردادماه ۱۳۹۷ کارگاه «آواورزی و الفباورزی» را در دو روز، کیلومترها دورتر از هرات به صورت آنلاین، ویژه مربیان مؤسسات آموزشی توحید برگزار کرد که با بازخورد و استقبال مربیان روبه‌رو شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی کوتاه سایت کتابک با آقای محمود رضایی است.

  • کمی از خودتان و فعالیت‌هایتان بگویید.

​من محمود رضایی، مسئول مؤسسات آموزشی توحید در افغانستان هستم. تحصیلاتم در رشته مدیریت آموزشی تا مقطع کارشناسی ارشد است. فعالیت‌های آموزشی خود را از سال ۱۳۷۳ شمسی در افغانستان آغاز کردم.

  • درباره فعالیت‌های مؤسسات آموزشی توحید در هرات توضیح دهید.

​مؤسسات توحید در سال ۱۳۷۱ شمسی در هرات افغانستان تأسیس شده‌اند و فعالیت‌های آموزشی خود را آغاز کرده‌اند. این مؤسسات در دوره طالبان هم به آموزش کودکان به ویژه دختران می‌پرداخته است. این سازمان، یک سازمان کلان آموزشی در افغانستان است که در حال حاضر دارای ۹ مکتب و ۴ نهاد فرهنگی و هنری است. مؤسسات توحید در آغاز فقط یک مکتب با تعداد کمی دانش‌آموز بود اما با جلب مشارکت‌های مردمی توانسته است تبدیل به یک مؤسسه بزرگ آموزشی شود. در نوع خود در افغانستان بزرگ‌ترین سازمان با خدمات آموزشی است که ۵۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر و ۴۰۰ کارمند آموزشی و اداری دارد.

  • چگونه با بسته‌های «آواورزی با سی‌بی‌لک» و «الفباورزی با کاکاکلاغه» آشنا شدید و چطور شد که به فکر تهیه این بسته‌ها افتادید؟

​در سال ۲۰۱۶ برای شرکت در یک برنامه فرهنگی و ادبی به میزبانی «رومی فستیوال» به کشور نروژ سفر کردم. در آن‌جا با نمایندگان شورای کتاب کودک آشنا شدم؛ دیداری که سرآغاز آشنایی من با موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز بود. مدتی بعد در سفری که به تهران داشتم، با معرفی همان نمایندگان، با خانم زهره قایینی و همکارانشان دیدار کردم و از نزدیک با فعالیت‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و برنامه «با من بخوان» آشنا شدم.

در پی این آشنایی، بسته‌های آموزش خلاق «آواورزی» و «الفباورزی» را شناختم و دریافتم استفاده از آن می‌تواند برای موسسه‌های ما سودمند باشد. تعدادی از هر یک از این بسته‌ها را خریدم و به هرات بردم. سپس طی گفت‌وگوهای تلفنی‌ای که با همکاران «با من بخوان» داشتم، از سوی ایشان ترتیب کارگاهی به صورت آنلاین با عنوان «آواورزی و الفباورزی» داده شد که در پیوند با این بسته‌ها برای مربیان و آموزگارانمان در مؤسسات آموزشی توحید برگزار شد. اکنون مرکز آمادگی شکوفه‌های توحید در هرات برای نخستین‌بار کار با بسته‌های آواورزی و الفباورزی را آغاز خواهد کرد.

  • چه شد که نیاز به بحث آموزش خلاق را در مؤسسات آموزشی توحید احساس کردید؟ پیش از این، پیش‌دبستانی‌ها چگونه آموزشی برای کودکان داشتند؟

​در افغانستان برنامه واحد و مدونی برای دوره‌های پیش‌دبستانی وجود ندارد. مؤسسات توحید با بررسی و مطالعه برنامه‌های مختلف آموزشی و تجربه مربیان، برنامه‌ای با هدف آماده ساختن بچه‌ها برای ورود به دوره ابتدایی تدوین کرده است. در این میان، آشنایی با برنامه «با من بخوان» باعث شده است در تحقق اهدافمان در این برنامه از این گروه کمک بگیریم.

  • چرا این نوع از آموزش را برگزیدید؟

​با جلسه‌هایی که با همکارانمان در دفتر شورای کتاب کودک و همچنین بررسی‌هایی که با مربیان و همکاران خود در مؤسسات توحید در این زمینه داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که برنامه «با من بخوان» می‌تواند به یادگیری کودکان به‌ویژه در توسعه فرهنگ خواندن کمک شایانی کند.

  • کارگاه آنلاین آواورزی و الفباورزی را که برایتان برگزار شد، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بازخورد مربیانتان چه بوده است؟

​باید بگویم به نظرم عالی بود. من بخش‌هایی از این کارگاه را از نزدیک مشاهده کردم. برای مربیان ما تجربه بسیار خوبی بود. مربیان بسیار استقبال کردند و از اینکه مطالب جدیدی یاد گرفته بودند، خوشحال بودند. نظرشان این بود که از این پس می‌توانند در آموزش کودکان بهتر عمل کنند.

  • برنامه‌تان در آینده چیست؟

​می‌خواهیم در سال آینده برنامه «با من بخوان» را در مرکزمان توسعه بیشتری دهیم. البته لازم است ابتدا راهی برای نظارت بر اجرای برنامه هم پیدا کنیم.

حضور «با من بخوان» در افغانستان

برنامه «با من بخوان» پیش‌تر نیز همراه کودکان در افغانستان بوده است. این برنامه مهرماه ۱۳۹۵ در شهر مزارشریف، مرکز استان بلخ، برای ۱۵ مربی پیش‌دبستان و سال‌های نخست دبستان اجرا شد و با همکاری بنیاد کودک افغانستان ۴۰۰ کودک را زیر پوشش قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *