کتاب الفباورزی واک (ف) را بلندخوانی کردیم ابتدا با چیدن میز و صندلی‌ها بچه‌ها را برای خواندن داستان آماده کردیم. در ابتدا مروری با مثال زدن بچه‌ها بر واک‌های قبلی داشتیم سپس شعر مربوط به واک  (ف) خوانده شد و در مورد جاندار بودن فیل و بی‌جانی فنجان صحبت کردیم و مشخصات جانداران از قبیل حرکت، نفس کشیدن، غذا خوردن و… و همچنین مشخصات اشیاء بی‌جان مانند: فنجان که خودشان قادر به حرکت نیستند و نفس نمی‌کشند و… برای بچه‌ها مشخص شد. سپس داستان مربوط به این واک بلندخوانی شد.

در حین بلندخوانی در مورد فیل و مشخصات ظاهری از قبیل رنگ، خرطوم بلند و غذا و محل زندگی این حیوان و همچنین طوطی که در دسته پرندگان قرار می‌گیرد و پرواز می‌کند اگر آموزش ببیند می‌تواند صحبت کند گفت‌وگو کردیم.

سؤالاتی از متن داستان پرسیده شد بچه‌ها آنچه را شنیده‌اند بازگو کردند مثل‌اینکه سؤال کردم فیل چگونه خانه طوطی را خراب کرد یا کاکاکلاغه پس از خرابی لانه طوطی به فیل چه گفت و… از بچه‌ها خواستم کلماتی که در آن‌ها واک(ف) به‌کاررفته مثال بزنند. سپس با کمک خود بچه‌ها ترکیب واک‌ها را با مثال پیش بردیم.

در پایان فعالیت بچه‌ها به‌صورت گروهی کلاژ فیل را با خرده کاغذهای رنگی انجام دادند و سپس با عدس سعی کردند شکل واک (ف) را روی میز درست کنند در آخر امروز بچه‌ها کلاس آشپزی داشتند که با آماده کردن و خوردن فلافل که با واک (ف) آغاز می‌شود این آموزش به پایان رسید.

مربی: فاطمه پور بایرام

محل اجرا: موسسه توانمندسازی مهروماه، فرحزاد، تهران

بیشتر بخوانید: