بچه‌ها حلقه دوره خوانی را تشکیل دادند و کتاب “داستان‌های فیلی و فیگی (ما حرف نداریم!)” را برای هم خواندند البته دوره خوانی فقط برای روان‌خوانی بهتر بچه‌ها هست و اجباری در خواندن نیست و فقط بچه‌هایی که دوست دارند شرکت می‌کنند. به نسبت خوب بودند البته لاوین و کانیا باوجوداینکه کلاس سوم هستند ولی در خواندن به‌شدت ضعیف هستند و تمایل به شرکت در دوره خوانی‌ها رادارند و می‌خواهند خواندنشان بهتر شود.

نیم ساعت آخر را به بازی پرداختند. به‌این‌ترتیب که یکی چشم می‌بست و وسیله‌ای را در کتابخانه می‌انداختند و با گفتن دور و نزدیک او را در پیدا کردن وسیله کمک می‌کردند.

برای دخترهای۱۰-۱۲سال کتاب “فرشته پدربزرگ” را بلندخوانی کردیم.

قبل از بلندخوانی درباره مرگ و ترس‌هایمان صحبت کردیم. پرسیدیم که از چه چیزی ترس دارید. کیانا گفت: از مرگ می‌ترسم گفتیم: چرا؟ گفت: به خاطر خدا و هیچ نگفت دیگر. بقیه بچه‌ها همه گفتند: از مار و شیر و بقیه حیوانات. کیانا گفت: من همیشه ترس از دست دادن والدینم رادارم حتی گاهی هم خوابش را می‌بینم که به خاطر فک و خیالاتم هست. ناریا گفت: از اینکه خودم بمیرم می‌ترسم و اینکه خانواده بعد از دست دادن من چه حالی پیدا می‌کنند می‌ترسم.

در حین بلندخوانی پرسیدم دیالوگ‌های کتاب از کیست فقط ناریا و وینا که حواسشان بیشتر جمع بود متوجه شدند.

بعد از بلندخوانی درباره چرخه زندگی از بدو تولد تا مرگ‌ گفتیم و بچه‌ها گفتند: دقیقاً مانند کتاب که چرخه زندگی پدربزرگ بیان‌شده است.

تایم‌ دومشان شروع به ساخت کاردستی‌هایی با وسایل دورریختنی کردند. بعد از اتمام کارشان کتابخانه را مرتب کردند.

گروهی  از پسرهای ۱۰-۱۲و۱۳-۱۶سال را برای بازدید از چاپخانه که از قبل هماهنگی‌های لازم را کرده بودیم بردیم. بسیار مشتاق و پر از سؤال بودند. سؤال‌هایشان به حدی زیاد بود که آقای محمدزاده (مدیر چاپخانه) به ذوق آمده بودند.

دستگاه‌های زرکوبی، پرس، برش برقی و دستی، سیم زنی، پرفراژ، چاپ، کپیو دستگاهی قدیمی را معرفی و چگونگی کار با دستگاه‌ها را برای بچه‌ها به‌طور کامل و واضح توضیح دادند. چند دستگاه را هم روشن کردند و نحوه کار را نشان دادند از خطرات کار نیز گفتند. قانون میز کار(۱/۲۰) و جعبه گارسه و چگونگی صحافی و دوخت همراه پرس و صحافی گرم‌ را نیز برای بچه‌ها توضیح دادند. چگونگی جلد گرفتن و جلد خامه‌ای و اندازه گرفتن و حروف‌چینی را نیز بیان کردند.

در پایان بازدید امروز تمامی کاغذهایی که در چاپ خانه داشتند (A4,A5,A3,B4,B5,A1و…) به بچه‌ها نشان دادند و کاربرد هرکدام را توضیح دادند. همچنین از تفاوت چاپخانه با انتشاراتی نیز برای بچه‌ها توضیح دادند.

مربی: پروین و ماریه حق گویی

محل اجرا: کتابخانه با من بخوان جوانرود، شهرستان جوانرود، استان کرمانشاه

بیشتر بخوانید: