در پی برنامه‌ای دو هفته‌ای در رابطه با محیط زیست و راه‌های مراقبت از محیط و محل زندگی با کودکان به گفت‌وگو کردیم و از نظرات آن‌ها آگاه شدیم. ابتدا با کودکان درباره‌ی معنی محیط زیست صحبت کردم و پرسیدم آیا می‌دانید محیط زیست یعنی چه؟ این واژه برای کودکان ناآشنا بود و معنای آن را نمی‌دانستند. توضیح دادم که محیط زیست یعنی محل زندگی، یعنی جایی که درآن زندگی می‌کنیم،میدانید مثل کجا؟ احمد گفت: مثل خانه، محمدصادق گفت: مثل کره‌ی زمین.

در مورد چگونگی آلوده شدن کره زمین با کودکان گفت‌وگو کردم و با آوردن کره جغرافیایی و نشان دادن آن به کودکان، پرسیدم: می‌دانید قسمت‌های آبی رنگ چیست؟ کودکان گفتند: آب دریاست.

پرسیدم: چه‌طور می‌توانیم از کره‌ی زمین و محل زندگی خود مراقبت کنیم؟ بچه‌ها گفتند: باید ماشین‌های کم‌تری به خیابان بیاوریم و نباید روی زمین آشغال بریزیم، مصطفی گفت: می‌توانیم هوا را بشوییم. پرسیدم: آیا می‌شود هوا را شُست؟ کودکان با اندکی فکر گفتند نه نمی‌شود.

پس از صحبت‌های زیاد در این رابطه،کتاب «خرگوش و بازیافت» را معرفی کردم و با نشان دادن تصویر روی جلد از کودکان خواستم بگویند که چه می‌بینند؟احمد گفت: این‌ها آشغال هستند و باران گفت‌: یک بطری هم آ‌ن‌جا هست. پرسیدم: چه‌طور می‌توانیم از این وسایل دور ریختنی دوباره استفاده کنیم؟باران گفت: در خانه ما وقتی یک بطری شیشه‌ای خالی می‌شود، آن را پر از آب می‌کنیم و در یخچال می‌گذاریم تا آب آن خنک شود و بخوریم.

کودکان موارد مختلفی در مورد بازیافت عنوان کردند. بهاره گفت:ما وسایل دور ریختنی را در کیسه‌ای جمع می‌کنیم و به ماموران بازیافت می‌دهیم. متین گفت: با بطری می‌شود کاردستی هواپیما درست کرد و من بلدم درست کنم. بچه‌ها قبلا با چوب بستنی، شکل مربع و با جعبه‌های خالی شده پنیر قطار درست کرده بودند و امروز یاد کاردستی‌های‌شان افتادند.

با خواندن کتاب در مورد موضوع کتاب که بازیافت بود و از چگونگی استفاده دوباره‌ی از وسایل بازیافتی صحبت‌هایی شد و از متن کتاب پرسش وپاسخ صورت گرفت.

برای انجام فعالیتی در پیوند با کتاب، تصمیم گرفتم با کودکان کاردستی کره زمین درست کنیم. ابتدا مقوای آبی رنگ، بین کودکان تقسیم کردیم و بعد تعدادی سی دی در اختیار آن‌ها قراردادیم تا با گذاشتن سی دی روی مقوا و نگه داشتن آن با یک دست، با دست دیگر شکل دایره بکشند و با قیچی ببرند و با دادن مقوا در رنگ‌های مختلف، از آن‌ها خواستم تا کشورهایی شبیه آن‌چه روی کره جغرافیایی می‌بینند، بکشند و با قیچی برش زده و روی کره زمینی که درست کرده اند بچسبانند.

کشور ایران وافغانستان را روی کره پیدا کردم و به کودکان نشان دادم. امیرعلی گفت: کشور ایران و افغانستان چسبیده به هم هستند. گفتم درسته، این دو کشور همسایه هستند.

بعد از تکمیل کاردستی بچه‌ها،کیسه جمع آوری کاغذ و مقوا را آوردم و با همکاری کودکان مقواهای دور ریختنی را جمع آوری کردیم تا بعداً با آن‌ها کاردستی بادبادک درست کنیم. به کودکان گفتم ما هم با این کار می‌خواهیم کار بازیافت انجام دهیم.

مربیان: فریده جوزی و آزیتا صدیقی

تاریخ اجرا: ۱۴۰۰/۳/۲۵

محل اجرا: مرکز توانمندسازی ندای ماندگار، مولوی، تهران

بیش‌تر بخوانید: