مکان:استان کرمان، بم، انجمن حمایت از کودکان کار بم
تاریخ: فروردین ماه ۱۴۰۱
آموزگار: فاطمه ماهیدشتی
نام کتاب‌ها:
داستانک‌های نخودی، الفباورزی با کاکاکلاغه، تولد فیل کوچولو

نخست همراه کودکان واک‌های امروز (ع، ث، ض، ح) را در کتاب نخودی پیدا کردیم. بعد به شیوه‌های مختلفی املا گفتم. ابتدا هر کودک دفترش را با فرد کناری‌اش جابه‌جا کرد و واژه‌هایی را که اشتباه نوشته بودند پیدا کردند.

بعد روی بادکنک املا نوشتند که خیلی هیجان‌انگیز بود. بچه‌ها هم بازی می‌کردند و املا می‌نوشتند. با یک بازی دیگر تمرین نوشتن را به پایان بردیم: املای کامپیوتری. به‌خاطر علاقه‌ی بچه‌ها به کامپیوتر و نحوی کار با آن نخست درباره‌ی مانیتور، کیبورد و نقش آن ها و شیوه‌ی کار با آن برای بچه توضیح دادم.  سپس یک کودک روی کیبورد تایپ و هم‌زمان صداکشی می‌کرد و کودکی که نقش مانیتور را داشت روی تخته می‌نوشت.

سپس کتاب تولد فیل کوچولو را بلندخوانی کردم و در پیوند با این کتاب نمایش اجرا کردیم. بچه بسیار استقبال کردند. دوست دارند در زمان‌های آزاد کلاس برای‌شان کتاب بخوانم.

برای این‌که برای آموزش واک «غ» آماده شوند، به باغچه رفتیم. با مهمان جدید  که یک لاک پشت بود آشنا شدند و برای خوش‌آمد‌گویی لاکپشت را بغل کردند. سپس کمی درباره‌ی لاک‌پشت گفت‌وگو کردیم: خونه‌اش کجاست؟ غذای‌اش چیست؟ چرا ناخن‌هاش بلنده؟ و … .

برای درس ریاضی، جمع و تفریق محوری را به همراه تاس اعداد آموزش دادم. هم یادگیری بود و هم بازی. بچه‌ها دوست داشتند.

کتاب‌های «داستانک‌های نخودی»، «الفباورزی با کاکاکلاغه»، «تولد فیل کوچولو» را می‌توانید از هدهد خریداری کنید.