موقعیت مکانی: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای ملکی
تعداد اعضاء:
مسئول کتابخانه:
تلفن:
تاریخ آغاز به کار:  شهریور ۱۴۰۰
پشتیبان: –

 

روستای ملکی یکی از روستاهایی است که از طریق برنامه سواد پایه جزیره قشم، زیر پوشش برنامه با من بخوان قرار گرفته است. یک سال پس از حضور برنامه با من بخوان در جزیره قشم، تصمیم بر این شد تا کتابخانه‌ای دیگر در این جزیره و این‌بار در روستای ملکی راه‌اندازی شود. روستای ملکی یکی از محروم‌ترین روستاهای قشم است که پیش از کتابخانه با من بخوان، هیچ مرکز فرهنگی دیگر برای کودکان نداشت.

فضایی برای راه‌اندازی کتابخانه در نظر گرفته شد و پس از بررسی و تایید کارشناسان با من بخوان، در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با پشتیبانی گروه دوستدران با من بخوان کتاب‌ها و تجهیرات کتابخانه ارسال شدند.

۱۰۱ عنوان کتاب (۱۹۴ نسخه) به همراه تجهیزات کتابخانه از تهران برای‌شان ارسال شد و هم‌چنین وسایلی مانند قفسه کتاب و میز برای کتابخانه هم در محل تهیه شد. با توجه به مشکلات و شروع همه‌گیری ویروس کرونا، کتابخانه با تاخیر در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ شروع به راه‌اندازی کرد. پس از کمی فعالیت دوباره به دلیل همه‌گیری بیشتر ویروس کرونا کتابخانه بسته شد. در مهر ماه ۱۳۹۹، پس از پیگیری‌های زیاد، کتابدار کتابخانه (ایوب ابراهیمی) اطلاع دادند که به دلیل شرایط منطقه امکان فعالیت کتابخانه در محل در نظر گرفته شده نیست و با هماهنگی با کارشناسان با من بخوان کتاب‌ها و تجهیزات کتابخانه به منزل کتابدار منتقل شد. در این مدت با تعداد محدودی کودک فعالیت داشتند و برای آن‌ها نشست بلندخوانی برگزار می‌کردند.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، پس از اولین بازدید خانم آمنه برمه، یکی از سفیران با من بخوان در جزیره قشم، از روستای ملکی، متوجه علاقه و استقبال کودکان نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی شدند. با پیگیری‌های ایشان، قسمتی از نمازخانه‌ی ده‌یاری این روستا به کتابخانه با من بخوان اختصاص یافت. از بهمن ماه، خانم برمه، بازدیدهای مداومی از روستای ملکی دارند و در این بازدیدها برای کودکان نشست‌های بلندخوانی برگزار می‌کنند و پس از پیگیری‌های ایشان، در تیر ماه ۱۴۰۰، تمامی تجهیزات و کتاب‌های کتابخانه به نمازخانه‌ی ده‌یاری و فضای جدید کتابخانه منتقل شدند  و روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ راه‌اندازی کتابخانه در فضای جدید آن به پایان رسید. استقبال کودکان از فضای جدید بسیار خوب بوده و برای امانت‌گیری کتاب، خواندن کتاب در کتابخانه و شرکت در نشست‌های بلندخوانی به کتابخانه مراجعه می‌کنند.