حمایت IBBY از برنامه بهبود زندگی کودکان پناهنده و بی‌سرپرست در جنوب آمریکا

با من بخوان

ccca7f_9556518dae1a4228a26e626c63d7b8f8

در ماه آگوست ۲۰۱۵(مرداد ماه ۱۳۹۴) هیاتی متشکل از نمایندگان سازمان‌های فعال در حوزه‌های مرتبط با کتاب کودک، سوادآموزی و کودکان در بحران، در یک سفر حقیقت‏‌یابی دو روزه از جنوب تگزاس دیدار کردند.

در این جمع نمایندگانی از دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان(IBBY)، شاخه آمریکای آی.‌بی.‌بی‌.وای(USBBY)، شاخه مکزیک آی.‌بی.‌بی‌.وای(A leer)، سازمان کتابخانه‌های آمریکا، سازمان کتابخانه‌های تگزاس و سازمان REFORMA(انجمن ملی بهبود خدمات‌ کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی به لاتین‌تبارها و اسپانیایی‌ زبانان) حضور داشتند تا برای درک بهتر شرایط، از مراکز نگه‏داری کودکان بی‏‌سرپرست بازدید و با وکلای کودکان و ارائه‌‏دهندگان خدمات به پناهندگان و کودکان بی‏‌سرپرست ملاقات کنند. هدف از این برنامه یافتن راه‏‌هایی برای بهبود زندگی کودکان از طریق کتاب‏ و خدمات کتابخانه‏‌ای است.

این کودکان بیشتر کودکان اسپانیایی زبانی هستند که از خشونت و درگیری‌های السالوادور، گواتمالا و هندوراس فرار کرده‌ و به امریکا آمده‌اند. تاکنون بیشترین کوشش‌ها بر پاسخگویی به مشکلات حقوقی، پزشکی و نیازهای اولیه آن‌ها متمرکز بوده است و کمتر به نیازهای عاطفی – اجتماعی و یادگیری آن‌ها پرداخته شده است. این کودکان در مکان‌های انبار مانندی نگهداری می‌شوند بدون این که فعالیتی برای پرورش ذهن و سرگرمی آن‌ها در نظر گرفته شده باشد. این کودکان درباره‌ی آینده‌شان چیزی نمی‌دانند و نمی‌دانند آیا به خانواده‌هایشان خواهند پیوست یا خیر.

پاتریشیا آلدانا رئیس صندوق کمک به کودکان در بحران در دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان می‌گوید:”۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله مهاجرت می‌کنند. نیمی از آن‌ها کودک هستند. این اتفاق تنها جاهای دور اتفاق نمی‌افتد. این اتفاق همین جا در امریکا هم رخ می‌دهد. نزدیک به ۱۰۰هزار کودک از امریکای مرکزی سفر خطرناکی را به جان می‌خرند تا جای امن و راهی برای زنده ماندن پیدا کنند. کسانی که پول می‌گیرند تا آن‌ها را به امریکا برسانند اغلب آن‌ها را فریب می‌دهند و تنها رها می‌کنند و سرانجام هنگامی که به مرزها می‌رسند هزاران نفر از آن‌ها دستگیر یا بازگردانده می‌شوند. بسیاری از کودکانی که به تنهایی به امریکا آمده‌اند برای ماه‌ها در بازداشتگاه هستند تا سرنوشت‌شان مشخص شود. در حقیقت آن‌ها زندانی هستند. همه‌ی ما که در امریکا زندگی می‌کنیم، به جز بومی‌ها، یا به عنوان پناه‌جو یا برای دستیابی به فرصت‌های جدید به این جا آمده‌ایم. اکنون وظیفه‌ی ما که از زندگی امن و راحت برخوداریم در قبال افرادی که از آن محرومند چیست؟”

سازمان رفرما تلاش می‌کند با فرستادن کتاب و نوشت افزار برای این کودکان پناهنده که اغلب بدون همراه در بازداشتگاه‌های مرزی نگهداری می‌شوند، تحمل این دوره را برای آن‌ها آسان‌تر کند. دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان نیز ۱۰ هزار دلار به پروژه کودکان در بحران که توسط سازمان رفرما اجرا می‌شود، اهدا کرده است.

سازمان رفرما برای پاسخگویی به نیاز ۷۰ هزار کودک این پروژه را اجرا می‌کند و برای فرستادن کتاب برای این کودکان در بازداشتگاه‌های تگزاس، نیومکزیکو، آریزونا و همچنین به مکان‌هایی که پس از رسیدگی به وضعیت‌شان به آن‌جا فرستاده می‌شوند، به کمک مالی نیاز دارد. در فاز دوم رفرما کوله‌پشتی‌‌هایی حاوی کتاب، کاغذ، مداد، پاک‌کن، مدادشمعی و دفترچه برای این کودکان می‌فرستد.

به این ترتیب کودکان در زمانی‏ که در این مراکز نگه‏داری می‏‌شوند و پس از آزادی می‏‌توانند به کتاب‏‌های مناسب دسترسی داشته باشند و با کتابدارهای اسپانیایی‏‌زبان – که برای استفاده از کتاب‏‌ها به عنوان ابزار درمانی آموزش دیده‌اند- در تماس باشند و از این راه شرایط آن‌ها پس از قرار گرفتن در محیط جدید پیگیری می‌شود.

نمایندگان این نهادها همچنین کتاب‏‌های اسپانیایی‏‌زبان را در مراکز مختلفی شامل کتابخانه عمومی براونزویل پخش کردند.

This post is also available in: انگلیسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *