, , ,

نخستین کارگاه با من بخوان در شهرستان اوز استان فارس

با من بخوان

مربیان در حال یادگیری توالی رخدادها در کارگاه عناصر داستان - با من بخوان در اوز/فارس - مهر 94

در نیمه شهریور ماه ۱۳۹۱ کارشناسان با من بخوان به شهرستان اوز سفر کردند تا نخستین دور از کارگاه‌های با من بخوان را برای بیش از ۱۵ نفر از مربیان و آموزگاران مقاطع پیش دبستان و دبستان این شهرستان برگزار کنند.
در این کارگاه‌های دو روزه که به دعوت خانم‌ها فتحی مدیر پیش دبستان و دبستان مهروماه کرانی و خضری از موسسان کتابخانه بانو و کودک و نوجوان عصر اوز، در محل سالن همایش دانشگاه آزاد اوز برگزار شد، مربیان و آموزگاران و کتابداران در زمینه بلندخوانی، ویژگی‌های کتاب‌های باکیفیت و عناصر داستان به شیوه تئوری و عملی آموزش دیدند و با بسته‌های آموزشی آواورزی و الفباورزی و شیوه کار با آن‌ها آشنا شدند.

در روز نخست کارگاه‌ها مربیان درباره ادبیات کودکان و کتاب‌های باکیفیت کتاب‌های تصویری و مصور و تاثیرگذاری آن‌ها برکودکان با ارائه نمونه کتاب‌ آموزش دیدند. در این بخش کتاب “خانم حنا به گردش می‌رود” به عنوان کتاب تصویری بلندخوانی شد که برای مربیان بسیار جذاب بود و سبب شد تا در بخش گفت‌و‌گو با علاقه مشارکت کنند.

شناخت مفهوم پیرنگ در کارگاه عناصر داستان - با من بخوان در اوز، فارس - شهریور 94

همچنین در این روز مربیان با عناصر داستان و اهمیت و تاثیر آن در بلندخوانی آشنا شدند و در بخش عملی کارگاه، در فعالیت‌های آشنایی با عناصر داستان و توالی رخدادها، برای دو کتاب “المر فیل رنگارنگ” و “خانم حنا به گردش می‌رود” شرکت کردند. آموزش بلندخوانی و شناخت هدف‌های آن، بخش بعدی کارگاه روز نخست بود که با بلندخوانی کتاب “چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟” تکنیک‌های بلندخوانی و تصویرخوانی برای مربیان شرح داده شد. در نیمه دوم کارگاه روز نخست برای ماندگاری و درک بهتر مطالب، کار به شیوه عملی ادامه یافت و مربیان به گروه‌های سه نفره تقسیم شدند. هر گروه یک کتاب انتخاب و فعالیت‌های پیش و پس از بلندخوانی پیشنهادی خود را برای آن کتاب طراحی و ارائه کرد. سپس هر کدام از گروه‌ها با استفاده از مقوا، مداد رنگی، کاغذ رنگی، چسب و قیچی و… پوستری برای عناصر داستان کتاب خود طراحی کردند. در نهایت یک نفر از هر گروه کتاب را بلندخوانی کرد و همه نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

 کارگاه روز دوم که ترکیبی از آموزش تئوریک و کار عملی بود، به آموزش آواورزی، الفباورزی و ریتم اختصاص داشت که مربیان با واک‌ها و آواها و شیوه رانش درست آن‌ها و همچنین ریتم و شعر آشنا شدند و مربیان آموخته‌های خود را تمرین کردند.

آموزشگر با من بخوان در کارگاه بلندخوانی - با من بخوان در اوز، فارس - شهریور 94  آموزشگر با من بخوان در کارگاه بلندخوانی - با من بخوان در اوز، فارس - شهریور 94

در این کارگاه‌های دو روزه، بازی‌ها و فعالیت‌های نشاط آور و خلاقی مانند “بازی معرفی”، “بازی باران”، “بازی همکاری در حرکت کاغذ”، و “بازی پرتاپ توپ” در فاصله کارگاه‌ها گنجانده شده بود. این بازی‌ها که با هدف آشنایی با یکدیگر، ایجاد شادی و صمیمیت و خلاقیت، آموزش رعایت نوبت، تمرکز، دوستی و بروز احساس طراحی و اجرا شد، بازخورد خوبی در میان مربیان و آموزگاران داشت.

مسئولان کتابخانه بانو و کودک و نوجوان عصر اوز و دبستان مهر و ماه کرانی، ضمن مثبت شمردن این کارگاه‌ها خواهان ادامه همکاری با طرح با من بخوان شدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *