, , ,

آموزگاران خلاق خراسان جنوبی رنگ شادی و زندگی به کلاس‌ها بخشیده‌اند‌!

با من بخوان

دو هفته مانده به پایان سال  ۹۴، کارشناسان با من بخوان رهسپار خراسان جنوبی شدند تا دور دوم کارگاه‌های با من بخوان را برای مربیان و آموزگاران برگزار و از روند اجرای طرح در منطقه بازدید کنند. امسال، سال دومی است که “با من بخوان” در سه شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف اجرا می‌شود و آموزگاران و مربیان جدیدی که امسال به برنامه پیوسته‌اند در کنار مربیان و آموزگاران با تجربه‌تر سال گذشته، همکاری خوبی در اجرای طرح و انتقال تجربه‌ها دارند. معلمان خلاق و باتجربه خراسان جنوبی از آموزش‌های کارگاه‌های بامن بخوان فراتر رفته‌اند و خود فعالیت‌های جذابی را برای کودکان طراحی و اجرا می‌کنند.

با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94 با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94

کارشناسان با من بخوان گزارش می‌دهند که در بیشتر مدارس برنامه با من بخوان فضای ظاهری کلاس‌ها را دگرگون کرده است. در بسیاری از کلاس‌ها کتاب‌های بامن بخوان یا به دیوار آویخته شده یا در کتابخانه کوچک کلاسی در معرض دید کودکان قرار دارد. فعالیت‌های انجام شده در پیوند با بلندخوانی نیز روی دیوارها نصب شده یا درگوشه ویژه‌ای از کلاس چیده شده است.

مربیان و آموزگاران نیز از تاثیرت مثبت اجرای طرح بر کودکان خبر می‌دهند.کودکانی که سال پیش زیر پوشش برنامه با من بخوان بوده‌اند، به خواندن عادت دارند و هر هفته منتظر بلندخوانی کتاب‌ها و انجام فعالیت‌ها هستند. کودکان در زمینه روان‌خوانی، توانایی‌های نوشتاری و رفتارهای اجتماعی، مهارت‎هایشان بهبود  یافته  است. دقت و تخیل کودکان بیشتر شده و این تاثیر را می‌توان در بیان و نقاشی‌‌های کودکان مشاهده کرد.

مربیان و آموزگاران به مواردی از بهبود کامل یا نسبی لکنت یا مشکلات گفتاری کودکان در اثر کار با کتاب آواورزی اشاره می‌کنند. در چند کلاس کودکانی که مشکلات گفتاری دارند با اعتماد به نفس در فعالیت‌های نمایشی شرکت می‌کنند و سایر کودکان هم با پذیرش و احترام متقابل با آن‌ها همراه می‌شوند.

در بعضی مدارس آموزگاران مفاهیم مربوط به درس‌های علوم و ریاضی را هم با فعالیت‌های در پیوند با بلندخوانی تلفیق کرده‌اند و از این راه آموختن این دروس را برای کودکان جذاب‌تر کرده‌اند.

استفاده از وسایل بازیافتی و دورریختنی و کاشتن گیاه در گلدان یا باغچه مدرسه برای فعالیت‌های در پیوند با کتاب‌هایی با درونمایه زیست‌محیطی از جمله فعالیت‌های مورد علاقه کودکان است.

 با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94  با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94

بسیاری از کودکان  دوست دارند کتاب‌ها را به خانه‌ها ببرند. در بعضی از مدارس مربیان برای کودکان کارت کتابخانه درست کرده‌اند تا بچه‌ها سیستم کاری کتابخانه را به شکل عملی بیاموزند.

با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94
با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94

در جریان این بازدیدها، کتابخانه‌های پارچه‌ای کلاسی “با من بخوان” در اختیار مدارسی که امکانی برای کتابخانه کلاسی نداشتند، قرار گرفت و با همکاری کودکان به دیوار نصب شد. کودکان با شوق کتاب‌ها در کتابخانه قرار دادند. بدین ترتیب از این پس در این کلاس‌ها نیز کتاب‌ها همواره در معرض دید و در دسترس کودکان قرار دارند.

با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94  با من بخوان- خراسان جنوبی- اسفند 94

در این سفر افزون بر بازدید از مدارس ،  کارگاه‌های تکمیلی با من بخوان نیز برگزار شد و مربیان و آموزگاران و تعدادی از مدیران مدارس در کارگاه‌های بلندخوانی، آواورزی ۲، کارگاه واژه‌نامه چیستانی و کارگاه‌های مهارت‌های زندگی، محیط‌ زیست و کارگاه کره صلح شرکت کردند. در این کارگاه‌ها کارشناسان همچنین به برطرف کردن اشکالاتی که در بازدیدها مشاهده کرده بودند، پرداختند و به پرسش‌های آموزگاران و مربیان پاسخ دادند.

در کارگاه مهارت‌های زندگی آموزگاران و مربیان با  مساله نیاز(حق) و خواسته، مهارت‌های حل مسأله و اولویت ارزش‌ها آشنا شدند و بازی‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها را به شکل گروهی و عملی تمرین کردند. در کارگاه کتاب واژه‌نامه چیستانی، کارشناسان به فعالیت‌های عملی در پیوند با این کتاب پرداختند و بازی‌های پازل واکی، پازل تصویری، چیستان، پانتومیم، اسم فامیل، توضیح سرواژه و پیدا کردن آن، انتخاب سرواژه و نوشتن توضیح آن، فعالیت ترتیب الفبایی را به شکل عملی به مربیان معرفی کردند.

در کارگاه محیط زیست درباره تعریف محیط‌ زیست، رابطه طرح “با من بخوان” و محیط‌ زیست، تعریف اکوسیستم ،تقسیم‌بندی کتاب‌ها از نظر ارتباط موضوعی با محیط ‌زیست و فعالیت‌های محیط ‌زیستی که مرتبط با کتاب‌ها می‌توان انجام داد، با مربیان گفت‌و‌گو شد و زیستگاه‌های مختلف موجود در ایران و جانوران آن معرفی گردید و آموخته‌ها به شکل عملی تمرین شد.

درکارگاه کره صلح هم، شرکت کنندگان با مفهوم صلح، چیزهایی که صلح در کره زمین را تقویت می‌کند و چیزهایی که باعث تهدید و از بین رفتن صلح است، آشنا شدند.

همچنین در روز پایانی کارگاه آشنایی با “با من بخوان” برای ۱۵ نفر از مدیران مدارس برگزار شد. در این کارگاه طرح با من بخوان معرفی شد و خلاصه‌ای از تمام کارگاه‌ها برای مدیران اجرا شد تا با اهداف “با من بخوان” و نحوه اجرای برنامه بیشتر آشنا شوند.

This post is also available in: انگلیسی