جایزه یونسکو ـژاپن در زمینه آموزش برای توسعه پایدار

امسال کمیسیون ملی یونسکو در ایران، برنامه با من بخوان را که از سوی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان طراحی و به اجرا در آمده است، برای دومین دوره جایزه «جایزه یونسکو ـژاپن در زمینه آموزش برای توسعه پایدار»(UNESCO-Japan Prize on ESD) معرفی کرده است.

یونسکو با همکاری کشور ژاپن، دومین دور برنامه این جایزه را اجرا می‌کند. هدف از تدوین این جایزه که در صد و نود و پنجمین نشست هیئت اجرایی یونسکو و در چارچوب برنامه عمل جهانی آموزش برای توسعه پایدار(GAP)، تشکیل و طراحی و در کنفرانس جهانی آموزش برای توسعه پایدار (آیچی ناگویا- ژاپن/۲۰۱۴) اعلام شد، تقدیر از فعالیت‌های شاخصی است که توسط افراد، موسسه‌ها، سازمان‌ها و کلیه نهادهای درگیر در امر آموزش برای توسعه پایدار انجام شده است. این جایزه هر سال به سه فرد، موسسه یا سازمان تعلق می‌گیرد.

معیارهای در نظر گرفته شده برای پذیرش طرح‌ها، ایجاد تغییرات در فرد و جامعه  در جهت دستیابی به عدالت و صلح و توسعه پایدار، در نظرگرفتن جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی و زیست‌محیطی، ابتکار و نوآوری، اثربخشی بالا به نسبت هزینه‌های انجام‌شده و کمک به یک یا بیش از یک حوزه عمل اولویت‌دار برنامه عمل جهانی (توسعه سیاست‌ها در زمینه آموزش برای توسعه پایدار، تغییر محیط‌های یادگیری و یاددهی، تقویت استعدادهای آموزشیاران و مربیان، تقویت و بسیج جوانان و تسریع راه حل‌های پایدار در سطح ملی) است.

پروژه‌های معرفی شده از سوی دفاتر ملی یونسکو، در نمایندگی یونسکو در پاریس بررسی می‌شوند و پس از ارزیابی نامزدهای معرفی شده توسط هیات داوران در روزهای پایانی ژوئن ۲۰۱۶، برندگان در نیمه سپتامبر معرفی و جایزه‌های آنان در مراسم ویژه‌ای در اکتبر ۲۰۱۶ اعطا خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵، سه طرح از کشورهای گواتمالا- السالوادور، اندونزی، و آلمان، به عنوان برندگان اولین دوره این جایزه، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. جایزه “یونسکو- ژاپن در زمینه آموزش برای توسعه پایدار” شامل دیپلم افتخار و ۵۰هزار دلار است.

برنامه با من بخوان با شعار “همه کودکان حق دارند کتاب‌های با کیفیت بخوانند”، همواره کوشیده است تا با رویکردهای نوآور و با آموزش خلاق از راه ادبیات و توجه ویژه به ارزش‌های زندگی و محیط زیست، به دور از هر گونه تبعیض، در مسیر توانمند کردن هرچه بیشتر کودکان و آموزگاران این سرزمین گام بردارد.

This post is also available in: انگلیسی