, ,

گروه دوم مادران محمودآباد خواندن با نوزادان‌شان را آغاز کردند!

با من بخوان

خواندن با نوزاد و نوپا- محمودآباد- دی 1394در پی برگزاری نخستین دوره کارگاه خواندن با نوزاد و نوپا (گروه جوجه‌ها) در خانه فرهنگ محمودآباد در تابستان امسال، آموزشگران موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۴ کار با گروه دیگری از مادران و نوزادان (گروه پروانه‌ها) را آغاز کردند. نخستین کارگاه این گروه در محل خانه فرهنگ محمودآباد برگزار شد. در این نشست ۱۶ نفر از مادران همراه با نوزادان و نوپایان خود و دو مربی از خانه فرهنگ محمودآباد و همکار موسسه در شیرخوارگاه آمنه حضور داشتند.

در روز نخست کارگاه پوسترهایی از شیوه در آغوش گرفتن نوزاد و کتابخوانی برای او به دیوار زده شد و از مادران خواسته شد تا درک و دریافت‌شان از این تصویر ها را بیان کنند. سپس از مادران درباره نیازهای کودکان‌شان پرسش شد. بیشتر مادران نیازهای اولیه مانند خوراک، پوشاک، خواب، امنیت و آرامش را برشمردند. سپس فرشته دباغ مسئول طرح با من بخوان در خانه فرهنگ محمودآباد و برگزارکننده کارگاه نوزاد و نوپا، درباره نقش و جایگاه مادران و پدران در رشد همه‌جانبه کودک به ویژه رشد زبانی او، ساختار مغز نوزاد و نقش کتابخوانی برای رشد سلول‌های مغزی نوزاد نکاتی را بازگو کرد.  در پایان این جلسه کیسه نخست مادر و نوزاد شامل کتاب «خواندن با نوزاد و نوپا»، مجموعه «نخستین کتابخانه من» و «مکعب‌های تصویری» به شرکت‌کنندگان اهدا و از آن‌ها خواسته شد، خواندن با نوزادان خود را با این کتاب‌ها آغاز کنند.

مادران پس از یک هفته تجربه کتابخوانی با نوزاد خود، ۲۳ دی‌ماه در دومین نشست آموزشی شرکت کردند و  درباره تجربه‌های کتاب خواندن با نوزادشان با یک‌دیگر گفت‌وگو کردند. در این نشست فرشته دباغ با بیان هشت اصل مهم در بلندخوانی و همین‌طور ویژگی‌های زبان مادرانه و تفاوت آن با زبان کودکانه و خواندن کتاب‌هایی به عنوان نمونه، کاستی‌های شیوه بلندخوانی مادران و علت‌های عدم توجه کودکان‌شان به کتاب را روشن کرد. مادران با دیدن واکنش کودکان که با علاقه به بلندخوانی آموزشگر توجه نشان می‌دادند، شگفت‌زده شدند و به تاثیر بلندخوانی درست بر تمرکز و توجه کودکان پی بردند.

خواندن با نوزاد و نوپا- محمودآباد- دی 1394 خواندن با نوزاد و نوپا- محمودآباد- دی 1394

مجموعه نشست‌های خواندن با نوزاد و نوپا در چهار دوره و به مدت یک سال برای مادرانی برگزار می‌شود که دارای کودکان ۰ تا ۳ سال هستند. در این طرح مادران در دوره نخست در چهار نشست هفتگی شرکت می‌کنند و اصول اولیه خواندن با نوزاد و نوپا را فرا می‌گیرند و کیسه اول کتاب شامل «خواندن با نوزاد و نوپا»، مجموعه «نخستین کتابخانه من» و «مکعب‌های تصویری» را دریافت می‌کنند تا به خواندن با کودکان خود بپردازند. دوره‌های بعدی هر کدام به فاصله سه ماه برگزار می‌شوند و مادران در هر نشست کیسه جدیدی حاوی کتاب‌های مناسب برای کودکان‌شان دریافت می‌کنند. بدین ترتیب طی یک سال مادران در مسیر درست کتاب‌خوانی با نوزادان‌شان قرار می‌گیرند و زیر نظر آموزشگران مؤسسه کودکان‌شان را از نخستین سال‌های کودکی از کتاب‌های باکیفیت بهره‌مند می‌کنند. در این نشست‌ها آموزش تئوری و عملی در پیوند با کتاب به مادران ارائه می‌شود. مادران علاوه بر کتاب‌خوانی با شیوه درست خواندن لالایی و شعر و گفتن قصه با عروسک آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند خودشان برای کودکان‌شان کتاب درست کنند.

این طرح در خانه فرهنگ محمودآباد تاکنون برای دو گروه اجرا شده است. تیرماه امسال مادران گروه نخست با نام گروه جوجه‌ها کتاب‌خوانی بر اساس این طرح را آغاز کردند و تا کنون دو کیسه کتاب دریافت کرده‌اند. کیسه کتاب دوم شامل «کتاب‌های مقوایی اِما» و کتاب پارچه‌‍ای «اگه گفتی موش کجاست» بود.

گروه دوم با نام گروه پروانه‌ها هم تا کنون در دو نشست هفتگی شرکت کرده‌اند و با برگزاری دو نشست دیگر دوره نخست این کارگاه را به پایان می‌رسانند و مادران پس از سه ماه برای دریافت کیسه کتاب دوم و شرکت در نشست دوره دوم بازخواهند گشت.

This post is also available in: انگلیسی