راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «تمساح غول‌پیکر»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «تمساح غول‌پیکر»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «تمساح غول‌پیکر»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه‌ی «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «تمساح غول‌پیکر»:

نویسنده: رولد دال. تصویرگر: کوانتین بلیک. مترجم: محبوبه نجف‌خانی. تهران: نشر افق، کتاب‌های فندق.

گروه سنی: اگر چه این داستان در نگاه نخست برای کودکان سال‌های نخست دبستان مناسب به نظر می‌آید، اما دانش آموزان سال‌های پایانی دبستان نیز از خواندن آن و انجام فعالیت‌هایی که در ادامه پیشنهاد شده لذت خواهند برد.

معرفی کتاب:

تمساحی بزرگ و بسیار گرسنه برای ناهار هوس کرده یک بچه‌ی خوشمزه بخورد. او به راه می‌افتد و در طول مسیر با حیواناتی دیگر برخورد می‌کند و نقشه‌های شومش را برای آن‌ها برملا می‌کند. این حیوانات دست به کار می‌شوند و…

این کتاب مصور، همه‌ی چیزهایی را که می‌توانند کودکان را به هیجان آورند در بر دارد: تصویرهای خنده‌دار، شخصیت‌های بامزه، نام‌های عجیب و غریب، جانوران، کودکان در خطر، تعلیق و یک شخصیت منفی نفرت‌انگیز!

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «تمساح غول‌پیکر»:

جذابیت این کتاب با فعالیت‌های پیشنهادی جذابی که در این دفترچه راهنما خواهید خواند، دو چندان می‌شود. بسیاری از کودکان از نوشتن که یکی از مهارت‌های سوادآموزی است گریزانند. با این حال، در خلال فعالیت‌های متنوعی که در این راهنما معرفی شده‌اند، کودکان با خلاصه‌نویسی و گزارش‌نویسی آشنا می‌شوند و لذت نوشتن خلاق را تجربه می‌کنند.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

درست کردن آگهی دستگیری تمساح غول پیکر

هدف: تقویت مهارت نوشتن، آشنایی با ساختار یک آگهی

به کودکان بگویید که پلیس در جست وجوی تمساح غول پیکر است تا او را دستگیر کند و قرار است که ما یک آگهی برای دستگیری او طراحی کنیم. نخست از کودکان بخواهید مواردی را که فکر می کنند باید در آگهی بیاید نام ببرند. پیشنهادهای آنها را جایی که همه بتوانند ببینند یادداشت کنید. از کودکان بخواهید که برای پیشنهادهای شان دلیل بیاورند و بر روی موارد نهایی با هم توافق کنند.

نکته: آگهی باید ظاهر تمساح توصیف شود و درباره این که چرا پلیس دنبال اوست، آخرین جایی که دیده شده کجا بوده و میزان جایزه‌ای که برای دستگیری او پرداخت می شود چقدر است، نوشته شود. کودکان همچنین باید آن چه را که رخ داده است با جزئیات روایت کنند و تصویری از تمساح را نقاشی کنند.

با ادامه‌ی این فعالیت و دیگر فعالیت‌ها در دفترچه راهنمای فعالیت‌های کتاب تمساح غول‌پیکر آشنا خواهید شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *