راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «روباه قرمز، سلام»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «روباه قرمز، سلام»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «روباه قرمز، سلام»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه‌ی «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «روباه قرمز، سلام»:

نویسنده و تصویرگر: اریک کارل. مترجم: افسانه شعبان‌نژاد. تهران:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

گروه سنی: ۳-۶ سال و  ۷-۹ سال

معرفی کتاب:

قورباغه‌ی کوچولو، روباه قرمز، پروانه‌ی بنفش، گربه‌ی نارنجی، مار سبز، ماهی آبی و سگ سیاه و سفید را برای تولدش دعوت می‌کند. اما وقتی مهمان‌ها از راه می‌رسند مامان قورباغه پاک گیج می‌شود. روباه قرمز، سبز است؛ پروانه‌ی بنفش، زرد است؛ گربه‌ی نارنجی، آبی است؛ مار سبز، قرمز است؛ پرنده‌ی زرد، بنفش است؛ ماهی آبی، نارنجی است و سگ سیاه با لکه‌های سفید به رنگ سفید با لکه‌های سیاه است. قورباغه‌ی کوچولو به مامانش می‌گوید علتش این است که تو به آن‌ها به اندازه‌ی کافی نگاه نکرده‌ای. قورباغه‌ی کوچولو به مامانش می‌گوید که چگونه به آن‌ها نگاه کند تا به رنگ اصلیشان درآیند. در کتاب «روباه قرمز، سلام،» اریک کارل با تصویر‌های کلاژ خود، مفهوم رنگ‌های مکمل را به کودکان یاد می‌دهد.خوانندگان کوچک این کتاب از اینکه می‌توانند در این بازی تغییر رنگ جانوران شرکت کنند، بسیار لذت می‌برند.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «روباه قرمز، سلام»:

این راهنما شامل فعالیت‌ها و نکاتی برای بلندخوانی کتاب روباه قرمز، سلام است. این فعالیت‌ها، علاوه بر آشنا کردن تجربی کودکان با رنگ‌های مکمل و ساختار ذهن و چشم انسان، مهارت دست‌ورزی و  سرعت واکنش و حافظه‌ی دیداری آن‌ها را تقویت خواهند کرد.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

رنگ‌های ‌مکمل
هدف: بالا بردن دانش کودک، تقویت سواد بصری
آنچه نیاز‌دارید: مقوا یا کاغذ ضخیم سفید، اشیاء رنگی
از کودکان بپرسید مخالف رنگ سیاه چیست؟ آن‌ها فریاد خواهند زد: سفید!
سپس از آن‌ها بپرسید مخالف رنگ قرمز چیست؟ اینجاست که بچه‌‌ها گیج می‌شوند. آن‌ها احتمالا می‌پرسند: «مگر می‌شود قرمز یا رنگ‌های دیگر هم مخالفی داشته باشند؟»
با این فعالیت به آن‌ها نشان دهید که رنگ‌های دیگر هم مخالف یا مکمل دارند. تنها چیزی که نیاز دارید یک زمینه‌ی سفید و یک شیء رنگی است. مثلا یک دستکش قرمز که می‌تواند واقعی باشد یا از یک تکه کاغذ درست شده باشد.
دستکش قرمز را…

با ادامه‌ی این فعالیت و دیگر فعالیت‌ها در دفترچه راهنمای فعالیت‌های کتاب روباه قرمز، سلام آشنا خواهید شد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *