راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «یک دقیقه صبر کن»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «یک دقیقه صبر کن»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «یک دقیقه صبر کن»، تهیه شده در موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه‌ی «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «یک دقیقه صبر کن»:

نویسنده و تصویرگر: یویی مورالز. مترجم: مینا پورشعبانی. تهران: انتشارات مبتکران.

گروه سنی: ۳-۶ و ۷-۹

معرفی کتاب:

این کتاب یک کتاب تصویری است. داستان این کتاب، درباره‌ی مادربزرگی است که یک روز صبح از خواب برمی‌خیزد تا کارهای روزانه‌اش را شروع کند. اما صدای زنگ را می‌شنود. کسی که پشت در خانه است، آقای کالاورا، نماد مرگ، است. او آمده تا مادربزرگ را با خود به دنیای مردگان ببرد. اما سرزندگی، شادی و عشق مادربزرگ به زندگی و فعالیت‌های روزمره‌ و نوه‌هایش، سبب می‌شود تا آقای کالاورا نه تنها او را با خود نبرد بلکه در آماده کردن مهمانی به مادربزرگ کمک کند و با جشن و شادی او و نو‌ه‌هایش همراه شود.

این کتاب برای کودکان پیش‌دبستانی و سال‌های اول دبستان مناسب است. در «یک دقیقه صبر کن» کودکان با شمارش اعداد از ۱ تا ۱۰، به دو زبان فارسی و انگلیسی آشنا می‌شوند. موضوع مرگ و درهم‌تنیدگی آن با زندگی نیز به گونه‌ای بسیار ظریف و همراه با شادی و تحرک فراوان در آن مطرح شده است.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «یک دقیقه صبر کن»:

کتاب «یک دقیقه صبر کن» یک کتاب چندمنظوره است که کودکان را افزون بر آشنایی با موضوع مرگ با شیوه‌ای سرشار از شادی و سرزندگی، با سنتی از فرهنگ کشور دیگر و با اعداد از یک تا ۱۰ به دو زبان فارسی و انگلیسی آشنا می‌کند. این کتاب این فرصت را به شما می‌دهد تا درباره‌ی رابطه‌ی میان مادربزرگ و نوه‌ها یا رابطه‌ی کودک شما با پدربزرگ و مادربزرگش گفت‌وگو کنید.

در این راهنما علاوه بر آشنایی با نکاتی که هنگام بلندخوانی کتاب لازم است، با فعالیت‌های متنوعی که می‌توان پس از خواندن کتاب اجرا کرد آشنا خواهید شد. در خلال این فعالیت‌ها با کودکان درباره‌ی مفهوم مرگ گفت‌وگو خواهید کرد و و با هم به فعالیت‌هایی هنری خواهید پرداخت. ب. همچنین این فعالیت‌ها توانایی کودکان در بیان واژه‌ها و پیدا کردن روند منطقی رویدادهای داستان را تقویت می‌کنند و به آن‌ها شمارش به دو زبان فارسی و انگلیسی را می‌آموزند. علاوه بر این‌ها، این کتاب می‌تواند فرصت مناسبی برای آشنا کردن کودکان با کشور مکزیک و آداب و سنن آن باشد.

 در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

در پیوست، برگه‌ی فعالیت‌ها با شکل‌هایی زیادشونده (از یک تا ده) قرار داده شده‌اند. شکل‌ها بر اساس روند داستان گزینش شده‌اند: برای نمونه یک بار جارو زدن، دو قوری چای دم کردن و… با کمک کودکان اعداد و شکل‌ها را رنگ‌آمیزی و با قیچی از هم جدا کنید. کارت شکل جارو را روی میز یا زمین بگذارید. از کودک بخواهید که عدد ۱ فارسی را بالای آن قرار دهد و به همین ترتیب ادامه دهید. سپس…

با ادامه‌ی این فعالیت و دیگر فعالیت‌ها در دفترچه راهنمای فعالیت‌های کتاب یک دقیقه صبر کن آشنا خواهید شد.


دانلود دستنامه کتاب «یک دقیقه صبر کن»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_Yek_daghighe_sabr_kon.pdf)

 


لینک خرید کتاب «یک دقیقه صبر کن» از سایت هدهد

 

2 پاسخ
    • کارشناس با من بخوان گفته:

      سلام و روز شما بخیر
      برای خرید دستنامه‌ها و بسته‌های آموزشی می‌توانید به سایت hodhod.com بروید. با پیک برای تهران و با پست برای همه جای ایران فرستاده می‌شود.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *