,

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

یاری‌رساندن به کودکان در بحران یکی از اهداف اصلی برنامه‌ی «با من بخوان» است و کارشناسان و هم‌یاران «با من بخوان» حضور در کنار کودکان در بحران و تسکین دردهای آنان را از وظایف و ماموریت‌های خود و این برنامه می‌دانند. از این رو نخستین گروه اعزامی «با من بخوان» به پلدختر از روز دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸ در این شهر حضور یافت و برنامه کتاب‌درمانی خود را به روش بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت و انجام فعالیت‌های گوناگون در پیوند با کتاب، برای کودکان سیل‌زده‌ی این شهر آغاز کرد تا با این روش، به کودکان در تحمل بار فشارهای روحی ناشی از وقوع بحران یاری رساند.

در این سفر پنج نفر از داوطلبان «با من بخوان» علاوه بر کتاب‌خوانی، اجرای نمایش، بازی و گفت‌وگو با کودکان در یکی از مهدکودک‌ها و تعدادی از کمپ‌های شهر پلدختر و روستاهای اطراف، مربیان و مادران را با روش‌های ساده‌ی کتابخوانی با کودکان آشنا می‌کنند و کوله‌کتاب‌هایی را در اختیار آنان قرار می‌دهند تا نیروها و افراد بومی، خود بتوانند بلندخوانی با کودکان را ادامه دهند.

برنامه‌ی «با من بخوان» در حال ارزیابی و برنامه‌ریزی برای اعزام گروه‌های دیگر به سایر مناطق سیل‌زده‌ی استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان است. همچنین برآورد خسارت‌های وارد شده به کتابخانه‌ها و کتاب‌ها در مدارس روستایی و شهری که پیش‌ از این در مناطق کوهدشت، خرم‌آباد و سپیددشت تحت پوشش برنامه‌ی «با من بخوان» بوده‌اند از دیگر اقدامات آتی این برنامه است. «با من بخوان» امیدوار است با بهره‌گیری از نزدیک به دو سال تجربه‌ی حضور در میان کودکان بحران‌دیده‌ی زلزله‌ی کرمانشاه، با فرستادن کتاب‌های بیش‌تر، ارائه‌ی آموزش پیوسته و هدف‌مند برای افراد ساکن در شهرها و روستاهای  مناطق سیل‌زده و نظارت بر اجرای برنامه، فعالیت خود را در هفته‌ها و ماه‌های آینده ادامه ‌دهد.

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

«با من بخوان» در کنار کودکان پلدختر

چرا کتاب‌درمانی؟

کتاب‌خوانی برای کودکان هنگامی که زیر فشارهای روحی ناشی از رخدادهای ناگوار هستند، نتایجی التیام‌بخش دارد. وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، یکی از این رخدادها است. متخصصین رشد و پرورش کودکان، کتاب‌درمانی را برای مواردی که کودکان در فشارهای روانی مانند بستری بودن در بیمارستان، از دست دادن دوست و جدایی والدین،‌ یا در شرایط جنگ و رخداد های طبیعی همچون سیل و زلزله قرار می‌گیرند، توصیه کرده‌اند. ادبیات می‌تواند کودکان را در درک عواطف خود، همذات‌پنداری با شخصیت‌هایی که احساس‌های مشابه را تجربه می‌کنند و نیز کسب بینشی نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشکلات، یاری رساند.کتاب می‌تواند نقشی همچون آینه را برای کودکان بازی کند؛ به این معنا که بازتاب‌‌دهنده‌ی ویژگی‌های ظاهری، روابط، احساس‌ها، اندیشه‌های آن‌ها در پیرامونشان باشد. همچنین کتاب می‌تواند چون پنجره‌ای رو به جهان باشد که کودکان را به نگاه فراتری از خود و پیرامون‌شان دعوت کند تا با شخصیت‌ها و شرایط پیوند برقرار نمایند.

در کتاب‌درمانی‌های گروهی، کودکان و نوجوانان داستانی را بلند می‌خوانند یا برای‌شان کتابی خوانده می‌شود. گفت‌وگوی گروهی و فعالیت‌های جمعی در پی این خواندن، نظیر نمایش انجام می‌شود. آن‌ها در این بحث ها درمی‌یابند که تنها نیستند و می‌توانند مشکلات خود را با دیگران سهیم شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *