فعالیت قبل از بلندخوانی:

اول یک قیچی آوردم و درباره‌اش بحث کردیم پرسیدم که با قیچی چه‌کارهایی می‌شود انجام داد و چه شغل‌هایی با قیچی زیاد کار می‌کنند که بچه‌ها گفتند: با قیچی کاردستی می‌شود درست کرد، کاموا برید، خیاطی می‌شود کرد، مو می‌شود کوتاه کرد، چمن کوتاه کرد و… کلی گفت‌وگو کردیم که قیچی خیاطی، آرایشگری، باغبانی چه شکلی هستند و چه فرقی دارند و همه‌ی بچه‌ها مدل قیچی را درست گفتند. یکی از بچه‌ها هم گفت از قیچی در اتاق عمل هم استفاده می‌کنند و بعد کلی گفت‌وگو درباره بهداشت سر گرفت که چه حیواناتی موهایشان را کوتاه می‌کنند؟ چرا باید موهایمان را کوتاه کنیم که بچه‌ها گفتند شپش نگیریم و وقتی عرق می‌کنیم اذیت نشویم و بعد هم پرسیدم که چه کسانی آرایشگاه رفتن را دوست ندارند ساره گفت: دوست‌ ندارد ولی بقیه دوست داشتند و پرسیدم که در آرایشگاه‌ها چه‌کارهایی می‌کنند و درباره ابزار کوتاهیِ مو پرسیدم که همه‌ی آن‌ها درست گفتند و بعد اتمام گفت‌وگو و شروع به خواندن.

فعالیت حین بلندخوانی:

هنگام بلندخوانی اول درباره جلد کتاب پرسیدم که آیا این دو دخترخواهر هستند؟ و بعد اسم نویسنده تصویرگر و مترجم خوانده شد. بعضی صفحه‌ها تصویر خوانی شدند و در هر صفحه درباره احساس دو خواهر پرسیده شد یکی از بچه‌ها گفتند: این‌ها مادر پدر چرا ندارند و وقتی صفحه‌های آخر خوانده شد دیدند که پدر مادرشان چه احساسی دارند.

فعالیت بعد از بلندخوانی:

برای فعالیت بعد از بلندخوانی هم اول چند وسایلی که مربوط به آرایشگری هستند را داخل جعبه گذاشتم و تک‌تک چشم‌هایشان را بستند و یک وسیله را برداشتند و باید حدس می‌زدند که چه وسیله‌ای است و بعد اتمام این کار کمی بافت موی ساده را انجام دادیم بعد پسرها با ژل موهای هم دیگر را درست کردند و دخترها هم لاک زدند و خیلی دوست داشتند و بعد از درست کردن موهایشان یک گردی صورت کشیدند و قیچی کردند و روی کاغذشان چسباندند و برای آن هر مدلی که خواستند با کاموا پنبه کاغذ رنگی مو با مدل‌های مختلف درست کردند. می‌خواستیم از یک آرایشگاه هم بازدید کنیم که باز نبودند.

مربی: نیلوفر محمدی

مکان: مرکز توانمندسازی زنان دایان، محله قلعه مرغی

بیشتر بخوانید: