فعالیت پیش از بلندخوانی

این بار کتاب چه و چه و چه یک بچه را برای بچه‌های قنات نو بلندخوانی کردم پیش از بلندخوانی با بچه‌ها راجع به خرگوش، غذای خرگوش، دشمنان آن و محل زندگی‌اش صحبت کردیم، پس‌ازآن از بچه‌های کوچک‌تر خواستم که اعداد را از ۱تا۱۰برایم بشمارند که اکثریت آن‌ها بیش از این ادامه دادند.

سپس از آن‌ها پرسیدم که آیا می‌توانند اعداد را معکوس بشمارند که همه آن‌ها قادر به این کار نبودند مگر تعداد اندکی.

فعالیت حین بلندخوانی

بلندخوانی را آغاز کردم پیش از آن تعدادی عدد فارسی و انگلیسی را که از قبل تهیه‌کرده و آن‌ها را روی یک چوب چسبانده بودم به بچه‌ها دادم، برای حفظ تمرکزشان از آن‌ها خواستم، حواسشان به شمارش اعداد باشد و هم‌زمان با رسیدن من به اعداد عدد موردنظر را نشان دهند.

این عمل برای بالا بردن حواس و تمرکز بچه‌ها بسیار خوب بود، زمانی که کسی عددی را بالا نمی‌گرفت بقیه با صدای بلند او را متوجه عددی که در دست داشت می‌کردند.

از همان لحظات آغازین بلندخوانی یکی از بچه‌های بزرگ‌تر بیش از دیگران هیجان شنیدن داستان کتاب را داشت، بین بلندخوانی از جای خود بلند شده و اداره جلسه و بلندخوانی را به او سپردم و خودم در بین بچه‌ها نشستم و همراه با آن‌ها قسمت‌های تکرارشونده را تکرار کردم، از اینکه به‌راحتی با او جابه‌جاشده و میدان را به او سپردم احساس خیلی خوبی داشت، هر جا که با کلمات مشکل داشت و به‌راحتی نمی‌توانست واژه‌ها را بیان کند، بچه‌ها همه باهم به او کمک می‌کردند.

این بچه‌ها تابه‌حال شاهد این نبوده‌اند که آموزشگر، مربی و یا معلمی خود را در سطح و یا جایگاه آن‌ها قرار دهد، ازاین‌رو چنین کاری سبب می‌شود که بچه‌ها ارتباط بهتر و صمیمی‌تری با مربی داشته باشند و از اینکه به شخصیت آن‌ها بهاداده شده احساس رضایت‌مندی داشته باشند.

فعالیت بعد از بلندخوانی:

پس از خواندن کتاب با کمک بچه‌های بزرگ‌تر صورتک‌هایی از روباه و خرگوش روی برگه نقاشی کردیم، که خود بچه‌ها رنگ‌آمیزی و قیچی کردند، پس از آماده شدن ماسک‌ها با بچه‌ها برای اجرای نمایش به حیاط رفتیم.

کتاب را برای بار دوم بلندخوانی کردم و بچه‌ها با توجه به متن کتاب به اجرای نمایش پرداختند.

بچه‌های کوچک‌تر با اجرای این نمایش با شمارش اعداد و همچنین شمارش اعداد معکوس آشنا شدند.

تمام صحنه‌های نمایش به‌ویژه درست کردن لانه خرگوش‌ها که با گره زدن یک چادر به درخت انجام گرفت و درست کردن چاه که با حلقه زدن بچه‌ها کنار هم صورت گرفت و همچنین استفاده از یک چادر به‌عنوان کیسه روباه، تماماً پیشنهاد خود بچه‌ها بود و توسط خود آن‌ها انجام شد.

بچه‌ها در کنار هم روزی خوب و پر از تحرک و جنب‌وجوش را تجربه کردند.

مربی: محبوبه اخلاصی

محل اجرا: کتابخانه سپهر، روستای قاسم‌آباد، جیرفت، کرمان

بیشتر بخوانید: