فعالیت قبل از بلندخوانی:

ابتدا مشخصات کتاب را برای بچه‌های ۳ تا ۱۱ سال بیان کردم و سپس تصاویر روی جلد را به بچه‌ها نشان دادم و از آن‌ها خواستم داستان کتاب را حدس بزنند.

بچه‌ها با توجه به تصاویر نظراتشان را گفتند. اینکه یک تعداد خرگوش در جنگل زندگی می‌کنند و روباه قصد شکار آن‌ها را دارد.

سپس خرگوش‌ها را باهم شمردیم و بعد درباره داستان کمی توضیح دادم. بعد درباره‌ی محل زندگی خرگوش‌ها و دشمنان آن‌ها باهم گفت‌وگو کردیم و هر یک نظر خود را بیان کردند.

فعالیت حین بلندخوانی:

کتاب را برای بچه‌ها خواندم و آن‌ها به تصاویر دقت می‌کردند و با هیجان گوش می‌دادند و قسمت‌های که تکرارشونده بود را با من تکرار می‌کردند و بخش‌هایی از داستان که به‌صورت پرسش بود با تصور خودشان پاسخ می‌دادند و عددها را باهم می‌شمردند.

فعالیت بعد از بلندخوانی:

از بچه‌ها خواستم که هرکدام دوست دارند قصه کتاب را بدون ریتم برایمان بازگو کنند. یکی از بچه‌ها داوطلبانه نیمی از آن را بازگو کرد و ادامه داستان را بقیه بچه‌ها کمک کردند. پس از بازگویی داستان برگه برچسب‌های ۱۲خرگوش و هویج را به بچه‌ها دادم و آن‌ها تمام برچسب‌ها را روی سر بطری چسباندند و مهره‌هایی از هویج و خرگوش درست کردیم و صفحه بزرگ لانه‌ی خرگوش‌ها را به بچه‌ها دادم و از آن‌ها خواستم خرگوش‌ها را داخل حفره قرار دهند و در کنار هرکدام یک هویج بگذارند. سپس دو تصویر روباه و مامان خرگوشِ را قیچی کردیم و به چوب بستنی چسباندیم و بعد روباه در یک سمت لانه  و مامان خرگوشِ در سمت دیگر قرار گرفتند به‌طوری‌که روباه بچه خرگوش‌ها را یکی‌یکی در کیسه‌اش می‌اندازد و مامان خرگوشِ یک‌به‌یک آن‌ها را پس می‌گیرد.

و بچه‌ها هنگام جابه‌جا کردن خرگوش‌ها با مفهوم افزودن و کاستن آشنا می‌شدند.

پس از انجام این فعالیت صحنه‌ای برای نمایش آماده کردیم و بچه‌ها با توجه به داستان کتاب به اجرای نمایش با عروسک انگشتی پرداختند.

مربی: محبوبه اخلاصی

محل اجرا: کرمان، جیرفت، روستای قاسم‌آباد، کتابخانه سپهر

بیشتر بخوانید: