نوبت ‌صبح

با بچه‌ها متن کتاب دویدم و دویدم را چند بار بدون کتاب خواندیم. بچه‌ها تمایل زیادی به حفظ متن دارند به همین خاطر هر بار یک صفحه را باهم ‌تمرین می‌کنیم.

بعد از تمرین پک آواورزی را آوردیم و شروع کردیم به بیان آواها برای بچه‌ها. در ابتدا از آواهای آشنا برای بچه‌ها مثل صدای گاو، قورباغه، سماور، ساعت، کلاغ، طبل، زنگ تلفن و صدای مرغ شروع کردیم. تصاویر کارت‌ها برای بچه‌ها آشنا بود و آواها را قبل از گفتن ما می‌گفتن ساعت را برای شنیدن آن در اختیار بچه‌ها قراردادم بعد همه گفتند اولین بار است که از نزدیک صدای تیک‌تاک ساعت را گوش می‌دهند. بعد شروع کردند به نقاشی کشیدن البته خاله‌ی یکی از بچه‌ها در نقاشی کشیدن به آن‌ها کمک می‌کرد.

گروهی دیگر از بچه‌ها باهم بازی تالاب را درست می‌کردند.

نوبت ‌ظهر

برای پسرها ۷-۹سال کتاب ایزی و راسو را بلندخوانی کردیم. قبل از بلندخوانی از بچه‌ها پرسیدم که راسو چیست؟ همه گفتند: یک نوع حیوان است. بعد از ترس از آن‌ها سؤال کردم بدون استثنا همه گفتند: که از هیچ‌چیزی نمی‌ترسند جالب بود که بعد از بلندخوانی همه از ترس‌هایشان گفتند. بازگو کردن ترس بچه‌ها همه از دوران زلزله بود. ایمان که در یک حادثه برادرش را ازدست‌داده بود وقتی از ترسش در زلزله می‌گفت ناخودآگاه یاد برادرش افتاد وقتی خبر فوتش را داده‌ بودند و از ترس به خودش می‌لرزیده و او را در پتویی گذاشته‌اند. محمد می‌گفت: از خانه‌مان تا مدت‌ها می‌ترسیدم: که مبادا آوار شود بر سرمان. هیژا گفت: من در تمام دوران از مادرم جدا نشده‌ام چون می‌ترسیدم از دستش بدهم. بچه‌های منطقه زلزله‌زده تمام ترس‌های کودکی‌شان را از یاد برده‌اند و هنوز درگیر ترس از زلزله و از دست دادن خانواده هستند.

بعد هرکدام به را اساس ذهنیات خود شروع به ساختن کاردستی با وسایل دورریختنی  کردند. احمد بسیار خلاق است می‌گفت: اگر امکانات داشته باشم می‌توانم بهترین نمونَک‌ها را درست کنم وقتی پرسیدیم این نمونَک‌ها را از روی طرحی که قبلاً دیده‌ای درست کرده‌ای گفت: نه تمامش را از ذهن خود کمک گرفته‌ام. تمام تلاشمان را برای شکوفا شدن این‌همه خلاقیت خواهیم کرد.

ارشیا هم گوشه‌ای از کتابخانه را برای خواندن کتاب موردعلاقه‌اش اختیار کرده بود.

برای پسرهای۱۰-۱۲سال کتاب بیلی زباله جمع کن را بلندخوانی کردم بچه این کتاب را خیلی دوست دارند بارها ما این کتاب را به‌صورت دوره خوانی در کتابخانه خوانده‌ایم ولی بازهم درخواست برای خواندش هست. مختار و متین گفتند با بچه‌ها هماهنگ می‌کنیم اگر همکاری کنند هر بار یک قسمت از شهرک و پارک را تمییز کنیم.

مربی: پروین و ماریه حق گویی

محل اجرا: کتابخانه با من بخوان جوانرود، استان کرمانشاه

بیشتر بخوانید: