به کمپین «سلام تابستان» بپیوندید!

با تعطیل شدن مدارس، فصل بازی و شادی برای کودکان فرا می‌‎‌رسد! فصل اوقات فراغت و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز…

کتاب‌ خواندن و برگزاری نشست‌های بلندخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن هم می‌تواند یکی از این سرگرمی‌های هیجان‌انگیز باشد. کتاب خواندن در تابستان برای کودکان کار دشواری نیست، اگر بتوانیم آن را به فرایندی لذت‌بخش تبدیل کنیم. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خواندن در تابستان احتمال افت مهارت‌های خواندن را که به علت دور شدن کودکان از فضای درس و مدرسه رخ می‌دهد کاهش می‌دهد. تابستان فرصت خوبی است برای والدین، آموزگاران کتابداران و ترویج‌گران تا با کودکان کتاب بخوانند و لذت خواندن را با بازی و انواع فعالیت‌های در پیوند با کتاب برای کودکان دو چندان سازند.

در این میان کتابخانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در برنامه‌های تابستانی کتابخوانی و علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و گسترش مهارت‌های خواندن داشته باشند. کتابخانه‌های کودک‌محور مکان‌هایی خاموش و بی‌روح نیستند و در تمام طول سال، به‌ویژه در تابستان کودکان را به خود جذب می‌کنند. مهم این است که کتابخوانی و فعالیت‌های در پیوند با آن همانند تکلیف‌های مدرسه تحمیلی نباشد و تراز رغبت کودکان در آن‌ها در نظر گرفته شده باشد. یک کتابخانه‌ی کودک‌محور، فضای پرجنب‌وجوشی دارد که متناسب با سن و روحیات و علایق کودکان است. کتابخوانی اگر به شیوه‌ی درست انجام شود کودکان را به سفر در دنیای داستان‌ها می‌برد و با فعالیت‌ها و بازی‌های گیرا، مفاهیم کتاب را به طور غیرمستقیم در ذهن و جان کودکان گسترش می‌دهد. پس چه جایی بهتر از کتابخانه برای گذراندن یک تابستان پرهیجان، سرگرم‌کننده و ثمربخش؟

بر همین اساس، برنامه‌ی «با من بخوان» امسال تابستان از همه‌ی کودکان، مادران، پدران، مربیان، آموزگاران، کتابداران و به ویژه کتابداران کتابخانه‌های «با من بخوان»، دعوت می‌کند که به کمپین سلام تابستان بپیوندند و تابستانی سرشار از لحظه‌های شاد و به یادماندنی برای کودکان و نوجوانان خلق کنند.

چگونه به کمپین سلام تابستان بپیوندیم؟

  • گروه‌های کتابخوانی تشکیل دهید و به شکل گروهی با کودکان کتاب بخوانید.
  • پیش یا پس از بلندخوانی کتاب، بازی‌هایی در پیوند با داستان و موضوع کتاب طراحی و با کودکان اجرا کنید، به ویژه بازی‌های حرکتی در فضای باز که در تابستان شور و لذتی دیگر دارد.
  • مناسبت‌های مختلف در تابستان را در تقویم پیدا کنید و نشست‌های کتاب‌خوانی متناسب با این موضوعات و مناسبت‌ها برای کودکان ترتیب دهید.
  • می‌توانید کودکان و نوجوانان بزرگ‌تر را تشویق کنید که برای کودکان کوچک‌تر کتاب بخوانند و گروه‌هایی را برای این منظور تشکیل دهند.
  • در فصل تابستان اکثر شهرها و روستاهای ایران، میزبان مهمانان، خویشاوندان و آشنایان از نقاط مختلف ایران هستند. اگر کتابدار هستید از کودکانِ عضوِ کتابخانه بخواهید که کودکان مهمان را با خود به کتابخانه بیاورند و از آنان دعوت کنند که در مدتی که در شهر یا روستای شما مهمان هستند عضو کتابخانه شوند و در فعالیت‌های آن مشارکت کنند.
  • با کوله‌های کتاب به جمع کودکان در محله‌ها بروید و برای‌شان نشست‌های بلندخوانی برگزار کنید.
  • در تابستان می‌توانید کتاب‌هایی با کودکان بخوانید که موضوع‌هایی در ارتباط با تابستان دارند. موضوعاتی مانند گیاهان و میوه‌های تابستانی، سفر، مصرف بهینه‌ی آب و اهمیت حفظ منابع آبی و…
  • تابستان فرصت خوبی برای گردش است. اگر امکانش را دارید در پیوند با موضوع کتاب، کودکان را به گردش‌ در طبیعت یا بازدید از مکان‌های گوناگون ببرید.

عکس‌ها، فیلم‌ها، خاطرات و تجربه‌های خود را از فعالیت‌های ویژه تابستانی خود در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #سلام_تابستان به اشتراک بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *