تاریخ: یک شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱

تعداد: ۳۳ نفر

تسهیل‌گر‌: حمیده قاضی‌سعیدی

جلد کتاب را نشان دادم و پرسیدم به نظرتان موضوع چیست؟ درست حدس زدند. در مورد قورباغه و بچه قورباغه و روند رشد آن گفتند و ‌این‌که همه‌شان بچه قورباغه‌ها را دیده‌اند.

پرسیدم آیا بزرگ شدن را دوست دارند؟ یا دوست دارند به همین شکل بمانند؟ تقریباً همه دوست داشتند بزرگ شوند، حتی اگر خیلی تغییر کنند.

شروع کردم به ‌بلندخوانی کتاب غور غوری کوچولو بزرگ می‌شود. داستان بچه قورباغه‌ای که از تغییرات بدن‌اش و بزرگ شدن ‌می‌ترسد اما به تدریج متوجه ‌می‌شود بزرگ‌شدن هم خوبی‌های خودش را دارد. در حین ‌بلندخوانی بچه‌ها به دوزیست بودن قورباغه اشاره کردند و روند رشد قورباغه را گفتند. حتی اشاره کردند که قورباغه با چه تنفس ‌می‌کند و از چه زمانی ‌می‌تواند از آب خارج شود. اما انتظار ماری که بخواهد قورباغه کوچک را بخورد نداشتند. در آخر پرسیدم: غورغوری چه شکلی بود و بعد چه شکلی شد؟ از چه ‌می‌ترسید؟ اگر شما بودید به او چه ‌می‌گفتید؟

«فرهنگ‌نامه حیات وحش ایران» و «فرهنگ‌نامه طلایی کلید دانش» را برای‌شان آوردم و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح دادم. فرهنگ‌نامه‌ها را به دست‌شان دادم و از آن‌ها خواستم مدخل قورباغه‌ را پیدا کنند و اطلاعاتی کسب کنند.

در ادامه بچه‌ها به چند گروه تقسیم شدند. مراحل چرخه زندگی قورباغه را به دانش‌آموزان دادم و از آن‌ها خواستم با توجه به کتاب و اطلاعاتی که از فرهنگ‌نامه‌ها کسب کرده بودند، مراحل را بچینند و با فلش به آن‌ها جهت دهند. تعریف درستی را که در سایت کتابک از تعریف دوزیستان خوانده بودم را هم برای‌شان گفتم. ‌این‌که «جانورانی که که دو بخش مجزی زندگی دارند، بخشی در آب و بخشی در خشکی. تخم در آب است و تا پیش از بلوغ را تنها در آب ‌می‌گذرانند. بعد از بلوغ با تغییرات بدن‌شان ‌می‌توانند در خشکی هم زندگی کنند.»

آموزگارشان پوستر‌ها را به مدرسه برد تا در کلاس نصب کند.