موقعیت مکانی: استان تهران
تاریخ آغاز به کار: زمستان ۱۴۰۱
پشتیبان: خرمن کسرایی

«خونه مادری»، زیرمجموعه‌ی حمایتی- آموزشی از مجموعه «طلوع بی‌نشان‌ها»، در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است. این مرکز هر روز از صبح تا عصر پذیرای کودکان (نوزادان تا نوجوانان) آسیب‌دیده از اعتیاد و کارتن‌خوابی است. کودکان این خانه در سه گروه سنی از خدمات «خونه مادری» بهره‌مند می‌شوند، نوزاد و نوپاهایی از حدود ۶ ماه تا ۳ سال، خردسالان ۳ تا ۵ سال و کودکان ۶ تا ۱۲ سال.

این کودکان در گذشته به ندرت خانه و سرپناهی امن داشته‌ و کارتن‌خواب بوده‌اند اما اینک تعدادی از آن‌ها گرچه زندگی‌شان شکل کارتن‌خوابی دارد و یکی از والدین همچنان درگیر اعتیاد است اما با کوشش «خونه مادری» و در کنار یکی از والدین زندگی امن‌تر و طبیعی‌تری را تجربه می‌کنند. «خونه مادری» افزون بر نگه‌داری و تغذیه‌ی آن‌ها در طور روز، نیازهای آموزشی آن‌ها را نیز برآورده می‌کند و توانایی‌های آن‌ها را در آمادگی برای ورود به مدرسه و همچنین جامعه افزایش می‌دهد. در این راستا و برای آگاه‌سازی مادران، آموزش‌ها و مشاوره‌هایی نیز برای مادران این کودکان تعریف شده است.

در مسیر بهینه‌سازی و گسترش هدف‌های این مرکز در آموزش‌ به کودکان، برنامه‌ی «با من بخوان» با پشتیبانی مالی خانم خرمن کسرایی و «خونه مادری» از آذر ماه سال ۱۴۰۱ کار خود را در این مرکز آغاز کرد. مربی‌های «خونه مادری» با شرکت در کارگاه‌های «ادبیات کودک و کتاب‌های تصویری»، «بلندخوانی، شیوه‌ها و کارکردها»، «سواد شکوفایی»، آموزش سواد پایه شامل «اشاره‌ورزی»، «آواورزی با سی‌بی‌لک»، «الف‌باورزی با کاکاکلاغه» و «شمارورزی با لولوپی» و … با کاربرد این آگاهی‌ها و شیوه‌ها در آموزش کودکان آشنا شدند و با حضور مستمر و پی‌گیر کارشناس «با من بخوان» در این مرکز برنامه‌ی آموزشی مرکز بر اساس استانداردهای «با من بخوان» تدوین شده است و مربیان با برنامه، انگیزه، انرژی و رغبت بیش‌تر به آموزش کودکان می‌پردازند.

همزمان کتابخانه کودک‌محور «خونه مادری» با نزدیک به ۸۰۰ جلد کتاب در این مرکز گشایش یافت تا کودکان زیر پوشش هر روز ساعتی را در کتابخانه و در میان کتاب‌های باکیفیت و در فضایی کودک‌محور و سرشار از سواد بگذرانند. در این کتابخانه به جز نشست‌های بلندخوانی، کودکان فعالیت‌های متنوعی در پیوند با کتاب‌ها انجام می‌دهند.

با «با من بخوان»، نه‌تنها کودک، با آموزشی مدون، هر لحظه و هر روز، از آموخته‌های دیروز خود برای آن‌چه می‌خواهد امروز بیاموزد بهره می‌گیرد و لذت می‌برد بلکه مربی نیز با روشن بودن مسیر، همچنین اطمینان خاطر از درست بودن روشِ طی مسیر، انگیزه و لذت بیشتری در آموزش دارد. با توجه به این که کودکان این مرکز، تمرکز بسیار پایین و ذهنی آشفته و آکنده از روزمرگی‌های ویژه‌ی خود دارند آموزه‌ها را زود از یاد می‌برند و بسیار نیاز به تکرار و استمرار دارند و آموزش آن‌ها پیچیدگی‌هایی دارد که خوش‌بختانه با اجرای برنامه‌ی «با من بخوان» در این مرکز اکنون برنامه‌ی آموزشی با نظم و دستاوردهای بیش‌تری پیش می‌رود.