, ,

برگزاری کارگاه آواورزی و الف‌باورزی در رشت

با من بخوان

در چهارم مهرماه  ۱۳۹۴ دو تن از کارشناسان با من بخوان به شهر رشت سفر کردند تا کارگاه آواورزی و الف‌باورزی را برای تعدادی از مربیان جوان این شهر برگزار کنند. در این کارگاه یک روزه که به دعوت مدیران هنرکده‌های “نارتی‌تی”، “گنبد کبود” و “مهرآهنگ” و در محل هنرکده “خانه دوست” اجرا شد، ۱۹ مربی کودک، به شکل تئوری و عملی با شیوه کار با بسته‌های آموزش خلاق آواورزی، الف‌باورزی و لولوپی آشنا شدند.

کارگاه با معرفی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و اهمیت آموزش خلاق کودک محور آغاز شد. در بخش‌های تئوری هدف‌ها و کارکردها، ساختار کتاب‌ها و شیوه کار با آن‌ها توضیح داده شد. در بخش‌های عملی هم شیوه بلندخوانی داستانک‌های کتاب الف‌باورزی، آموزش ریتم، روش‌های کارکردن شعرهای کتاب آواورزی با کودکان، شیوه رانش(تلفظ) واک‌ها و کارعملی با کارت‌های الف‌باورزی آموزش داده شد.

در این کارگاه بازی‌هایی نیز در پیوند با موضوع کارگاه گنجانده شده بود، مانند بازی “معرفی ریتمیک” با هدف آشنایی با ریتم و شکوفایی خلاقیت، بازی “پانتومیوم” با هدف توجه به اهمیت ارتباط با واژه‌ها و بازی “باران” با هدف توجه به صدا، تمرکز و دوستی، که مورد استقبال مربیان قرار گرفت و فعالانه دراین بازی‌ها مشارکت کردند.

همچنین برای آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان با شیوه‌های گوناگون کار با این بسته‌ها، چند فیلم کوتاه از تجربه‌های مربیان جنوب خراسان در زمینه آواورزی با کودکان نمایش داده شد. در پایان هم مربیان به طور خلاصه با بسته‌های شمارورزی لولوپی و روش کار با آن‌ها آشنا شدند.

مربیان و مدیران شرکت کننده در این کارگاه ضمن ابراز رضایت و مثبت شمردن کارگاه، خواهان ادامه برگزاری کارگاه‌های با من بخوان در ماه‌های آینده شدند.

بسته‌های آواورزی و الف‌باورزی با رویکرد آموزش خلاق کودک محور و در راستای آمادگی خواندن و نوشتن طراحی شده‌اند. کودکان با آموزش این بسته‌ها می‌توانند با لذت و سرگرمی، درست شنیدن و درست سخن گفتن را که پایه و اساس خواندن و نوشتن است، فرا بگیرند و با داستان، شعر، تصویرخوانی و بازی برای دوره‌ی خواندن و نوشتن آماده ‌شوند. شناخت و پردازش آواها و نواها و رانش درست آن‌ها، گسترش دایره واژگان کودک، تقویت هوش اجتماعی و زبانی کودک، آشنایی کودکان با سامانه‌ی الفبایی و ساختار منطقی زبان، آشنایی کودک با واک‌های زبان فارسی و درک پیوند میان زبان گفتار و زبان خواندن و نوشتن از دیگر اهداف و کارکردهای این بسته‌هاست.

این بسته‌ها کمک می‌کنند تا ناحیه‌های مربوط به خواندن در مغز کودکان به موقع بیدار شوند و از این راه از درخودماندگی زبانی آن‌ها درآینده پیشگیری شود.

با بسته آواورزی بیشترآشنا شویم

با بسته الف‌باورزی بیشترآشنا شویم

با بسته‌های شمارورزی لولوپی بیشتر آشنا شویم

This post is also available in: انگلیسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *