راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «معدن زغال سنگ کجاست؟»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «معدن زغال سنگ کجاست؟»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «معدن زغال سنگ کجاست؟»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «معدن زغال سنگ کجاست؟»:

نویسنده: محمدهادی محمدی. تصویرگر: ندا راستین‌مهر. تهران: انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.

گروه سنی: ۸ سال به بالا

معرفی کتاب:

داستان با این پرسش آغاز می‌شود: معدن زغال سنگ کجاست؟ مهتاب دختر بابا اکبر صبح سحر در دهکده‌ی خلوت و آرام با سفره‌ای نان و کاسه‌ای آش گندم راه می‌افتد تا برای پدرش ناهار ببرد. در راه از خروس، ستاره‌ها، نسیم، خورشید، آب و درخت بید می‌پرسد:«معدن زغال سنگ کجاست؟» پاسخ‌ها (جایی که بانگ خروس نیست، ستاره نیست، آفتاب نیست، آواز رود و آب چون آینه نیست، گل نیست.) او را به یاد حرف‌های پدرش درباره‌ی معدن زغال سنگ می‌اندازد و هر بار آوای خروس یا چند ستاره، گیسویی از نسیم، خوشه‌ای از آفتاب یا شاخه گلی را برمی‌دارد تا به معدن زغال سنگ می‌رسد و از پدرش می‌پرسد:«تو چرا به جایی می‌آیی که نه صدای خروس است، نه آب و آفتاب و نه ستاره و نسیم و گل؟»

پدر درباره‌ی سودمندی‌های زغال سنگ صحبت می‌کند و او می‌فهمد که پدر و دوستانش چه کار مهمّی انجام می‌دهند و غرق افتخار می‌شود. سفره را به دستش می‌دهد و بانگ خروس و ستاره، نسیم با آفتاب و خوشه‌ی گل را با پیام بانوی آب‌ها به او تقدیم می‌کند. بابا هر چه در سفره است بین دوستانش تقسیم می‌کند و خوشه‌ی گل را هم به یاد دوستانی که دیگر نیستند، روی یک سنگ می‌گذارد.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «معدن زغال سنگ کجاست؟»:

فعالیت‌های پیشنهادی این راهنما در دو بخش مربوط به پیش از بلندخوانی و پس از آن طراحی شده‌اند و با تنوعی که دارند، طیف وسیعی از اهداف را در برمی‌گیرند. کودکان با انجام این فعالیت‌ها علاوه بر آشنایی با کار معدن و مشاغل دیگر و درک ارزش مشاغل گوناگون، مهارت‌های نوشتاری، نمایشی و تخیل خود را پرورش می‌دهند.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

نوشتن داستان از روی تصاویر کتاب

هدف: تقویت مهارت‌ها و خلاقیت‌های نوشتاری

می‌توان پیش از بلندخوانی، تصاویر همه‌ی صفحات کتاب را بدون نوشته در دیدرس کودکان قرار داد؛ آن‌ها را به گروه‌های سه نفری تقسیم کرد و از هر گروه خواست با توجّه به تصاویر، داستان خودشان را بنویسند. از هر گروه بخواهید داستانی را که نوشته‌اند در جمع بخوانند.

با ادامه‌ی این فعالیت و دیگر فعالیت‌ها در دفترچه راهنمای فعالیت‌های کتاب معدن زغال‌سنگ کجاست؟ آشنا خواهید شد.



دانلود دستنامه کتاب «معدن زغال سنگ کجاست؟»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_madan_zoghal_sang.pdf)



لینک خرید کتاب «معدن زغال سنگ کجاست؟» از سایت هدهد

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *