راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «یک اتفاق تازه»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «یک اتفاق ساده»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «یک اتفاق تازه»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه‌ی «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «یک اتفاق تازه»:

نویسنده و تصویرگر: آنتونی براون. مترجم: رضی هیرمندی. تهران: نشر آفرینگان.

گروه سنی: ۳-۶ و ۹-۷ سال

معرفی کتاب:

یک اتفاق تازه در راه است. این جمله‌ای است که پدر هنگام ترک خانه به پسرک می‌گوید. همین جمله کافی است تا اشیا از کتری تا دمپایی و مبل در برابر چشمان پسرک خیال‌پرداز شروع به تغییر شکل کنند و به جانوران و اشیای دیگری تبدیل شوند و به حرکت درآیند. آیا منظور پدر از اتفاق تازه این است؟ معما با آمدن پدر و مادر حل می شود. او صاحب یک خواهر شده است. اتفاق تازه این است… این کتاب یک کتاب تصویری است که کودکان را تشویق می‌کند با دقت بیشتری به محیط پیرامون خود بنگرند و قوه‌ی تخیل خود را گسترش دهند. در این کتاب، تصاویر چیزهایی را بیان می‌کنند که متن نمی‌گوید. حال و هوای پسرک، خیال‌پردازی کودکانه، آثار هنری پنهان‌شده در لابه‌لای تصاویر، مفهوم فلسفی تغییر در زندگی، همه و همه به شیوه‌ای هوشمندانه و غیرمستقیم در تصاویر بیان شده‌اند.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «یک اتفاق تازه»:

در خلال فعالیت‌هایی که برای هنگام بلندخوانی این کتاب و پس از آن طراحی شده اند، کودکان تجاربی از سر می‌گذرانند که به تقویت قوه تخیل و مهارت‌های نقاشی و دست‌ورزی آن‌ها خواهد انجامید. همچنین سواد دیداری کودکان پرورش می‌یابد و با انجام فعالیت‌های متنوع، با آثار شاخص هنری آشنا خواهند شد. علاوه بر این موارد، در این راهنما فعالیت‌هایی نیز در راستای تقویت مهارت‌های اجتماعی کودکان و آموزش روش‌های رویارویی با مشکلات وجود دارند.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

بازی شکلها ۲
هدف: تقویت قوه‌ی تخیل و خلاقیت در کودکان، تقویت مهارت‌های نقاشی و دست‌ورزی
یک کاغذ به هر کدام از کودکان بدهید. به آنها بگویید کاغذ را از وسط تا کنند. سپس به هر کدام یک تکه نخ کاموایی بدهید تا درون جوهر فرو کنند. این نخ کاموایی را به هر شکل که دوست دارند در یک طرف کاغذ قرار دهند. سپس از آنها بخواهید کاغذ را تا کنند و با دست فشار بدهند تا نقش آن روی کاغذ بیفتد. سپس کاموا را از کاغذ بیرون بکشند و اجازه دهند تا نقش روی کاغذ خوب خشک شود. اکنون به آنها بگویید که خوب به نقش نگاه کنند و بگویند چه چیزی در آن می‌بینند و آن را بر اساس تصور و تخیل خود کامل کنند.

با ادامه‌ی این فعالیت و دیگر فعالیت‌ها در دفترچه راهنمای فعالیت‌های کتاب یک اتفاق تازه آشنا خواهید شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *