فعالیت قبل از بلندخوانی:

پیش از آن‌که خواندن کتاب را آغاز کنم با بچه‌های ۵ تا ۱۳ سال در رابطه بااهمیت کتاب‌خوانی، آثار و فواید آن و علاقه‌ی بچه‌ها به خواندن کتاب گفت‌وگو کردیم. که هرکدام از آن‌ها از علاقه زیاد خود به کتاب خواندن برایم گفتند.

سپس شعری در رابطه بااهمیت کتاب خواندن برایشان خواندم وهمِ با من تکرار کردند.

پس از پایان گفت‌وگو مشخصات کتاب را برای بچه‌ها خواندم و از آن‌ها خواستم با توجه به تصاویر روی جلد، داستان کتاب را حدس بزنند؛ که همه به موضوع کتاب‌خوانی باستر اشاره کردند.

فعالیت حین بلندخوانی:

بلندخوانی کتاب را آغاز کردم و همه‌ی بچه‌ها با اشتیاق و در سکوت به داستان گوش می‌دادند. هم‌زمان با بلندخوانی نظر بچه‌ها را راجع به نگاه دوستان باستر به کتاب خواندن می‌پرسیدم که ازنظر آن‌ها کتاب خواندن نسبت به بازی در اولویت بود.

فعالیت بعد از بلندخوانی:

بعد از خواندن کتاب بچه‌ها را تشویق به درست کردن کتابچه‌هایی کردم که نویسنده و تصویرگر آن خودشان باشند. سپس باهم شروع به ساختن کتاب‌ها کردیم. بچه‌ها دوبه‌دو به هم کمک کرده و کتابچه‌هایی تهیه کردند و با اشتیاق نام خود را به‌عنوان نویسنده و تصویرگر روی جلد آن نوشتند. سپس هرکدام با دوست خود به گوشه‌ای رفتند تا راجع به داستان مشترک خود و دوستشان تصمیم بگیرند. بعضی‌ها هم همان لحظه با قوه تخیل خود قصه‌ای برای کتابشان نوشتند.

پس از انجام این فعالیت با بچه‌ها شروع به کشیدن نقاشی کردیم و با اشکال هندسی باستر را که کتابی در دست داشت نقاشی کردیم.

بعد از تمامی فعالیت‌ها از بچه‌ها پذیرایی کردم و سپس اسامی تمام آن‌ها را برای عضویت در کتابخانه ثبت کردم و تعدادی کتاب از کتابخانه با خودم به همراه برده بودم که به آن‌ها امانت دادم.

سپس به دعوت آن‌ها در مراسم افطار شرکت کردم و لحظات خوبی در کنار هم گذراندیم. باهم کتاب‌هایی درست کردیم که نویسنده و تصویرگر آن خود بچه‌ها باشند و از این کار خیلی ذوق‌زده بودند و اولین کاری که کردند نوشتن اسم خودشان به‌عنوان نویسنده و تصویرگر روی جلد کتاب بود.

مربی: محبوبه اخلاصی

محل اجرا: جیرفت، قنات نو، کتابخانه کودک محور سپهر

بیشتر بخوانید: