راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «هویج پالتوپوش»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «هویج پالتوپوش»، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «هویج پالتوپوش»:

 

نویسنده: محمدهادی محمدی
تصویرگر: مهسا منصوری
ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان/ کتاب‌های تاک
گروه سنی: ۶-۱۲ سال

خلاصه‌ی داستان:
داستان روایتی است از خورشید، خواب و خرگوش. خواب یا خواب دیدن و دنیای رویا، حلقه‌ی پیوند خورشید و خرگوش می‌شود تا با هم به قلم نویسنده روایتی داستانی بسازند. خورشیدِ گرم در هوای سرد تنهایی‌، دل‌اش یک دوست می‌خواهد و آن پایین خرگوش را می‌بیند. در بازارِ شلوغ و آدم‌هایی که سرشان را بلند نمی‌کنند تا خورشید را ببینند، خورشید دنبال دوستی است که برای‌اش پالتو بیاورد. خورشید خواب را دوست دارد و خواب هم دور چشم‌های خرگوش می‌گردد. قلابِ دوستی خورشید می‌افتد بر گردن خرگوش. یک بهانه هم پیدا می‌کند، پالتوی بنفشی که آن پایین دیده. پس پالتو می‌شود آغاز سفر خرگوش تا برسد به رویای زیبای خورشید در هوای سرد تنهایی. این دوستی عجیب است اما خورشید راه‌اش را پیدا کرده است و کلیدش در خواب و رویایی است که هر دو می‌بینند.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

با کودکان ۶ تا ۹ سال سایه‌بازی کنید، روی دیوار زاویه‌ی تابش نور را به آن‌ها نشان‌ دهید.
چیزهایی را پنهان کنید و یا در نور و سایه قرار دهید.
با آن سه جمله‌ی کلیدی یک بازی بسازید: کلماتی از جمله‌ی اول + جمله‌ی دوم و ساخت جمله‌ی سوم. این بازی را با هر دو گروه سنی انجام دهید شما می‌توانید ترکیب‌های تازه‌ای بسازید. واژه‌ای از جمله‌ی اول + واژه‌ای از جله‌ای دوم و ساخت جمله‌ی سوم.
برای کودکان ۹ تا ۱۲ سال، از اهمیت تابش نور از زوایای گوناگون بگویید و تفاوت‏اش را نشان دهید. آن‌ها می‌توانند با سایه‌های‌شان یک نمایش اجرا کنند. برای مثال به جای این‌که خودشان در این نمایش حضور داشته باشند، پشت به نور بایستند و با دست‌ها….

 

دانلود دستنامه «هویج پالتوپوش»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_havij_paltopoosh.pdf)



لینک خرید کتاب «هویج پالتوپوش» از سایت هدهد



0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *