راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «آهنگ تار کولی»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه‌ی «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های باکیفیت را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «آهنگ تار کولی»:

نویسنده: محمدهادی محمدی. تصویرگر: هاله توکلی: مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.

گروه سنی:۱۰ تا ۱۲ ، ۱۳ به بالا

معرفی کتاب:

کتاب آهنگ تار کولی داستان آوارگی کولی‌ها بر روی زمین از هزاره‌های دور تاکنون است. مردمی که تاریخ هند و ایران آن‌ها را دوره گردان آهنگ پرداز و آوازه خوان نامیده‌اند. آهنگ تار کولی با زبان نمادین چهار عنصر بنیادین هستی را که آب، آتش، خاک و هوا هستند در پیکر چهار فرزند بابا کولی که شخصیت اصلی داستان است، نهاده است.

ستیز و درهم آمیزی جاودانی این چهار عنصر که از یک سو گرایش به خود دارند و از سوی دیگر گرایش به آمیختن با دیگری، آن‌ها را از جای خود دور می‌کند و بابا کولی نیز همراه با تار و الاغش به دنبال فرزندان خود آواره زمین است از هر کدام چیزی می‌خواهد تا به گندم و نان برسد، اما هر کدام در راه او بهانه‌ای می‌گذارند. بابا کولی پیر شده است اما به آرامش نرسیده است.

داستان آهنگ تار کولی با زبان آهنگین روایت می‌شود. گزینش این زبان هم سو با چرخش و گردش بابا کولی و پیشه جاودانی کولی‌ها که خنیاگری بوده است. تصویرگر این کتاب هاله توکلی است که با ایجاد فضاهای تخیلی نمادهای چهارگانه را ملموس‌تر کرده است.

درباره‌ی دستنامه کتاب آهنگ تارکولی:

آهنگ تارکولی برای اجرای نمایش از سوی دانش‌آموزان سال‌های چهارم تا ششم دبستان مناسب است. نمایش عروسکی برای کودکان در هر سنی جذابیت دارد. کودکان با در دست گرفتن عروسک، به دنیای پر رمز و رازی سفر می‌کنند که در آن از سرزمین‌ها و ملیت‌های گوناگون دیدن می‌کنند، در دستنامه آهنگ تار کولی به جای شخصیت‌های متفاوت فکر می‌کنند، حرف می‌زنند، زندگی می‌کنند و تجربه کسب می‌کنند و سرانجام پر از انرژی سفر را به پایان می‌رسانند و تجربه‌هایشان را در زندگی واقعی به کار می‌گیرند. در این راهنما با آموزش روش ساخت عروسک نمایشی با تکنیک ماروت و اجرای نمایش عروسکی با آن آشنا خواهید شد.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

چگونه عروسک ماروت را در دست بگیرید

در این روش به دو نفر نیاز دارید. عروسک‌گردان‌ها باید لباس سیاه بپوشند و پشت عروسک بایستند. یک نفر با دست راست سر عروسک را می‌گیرد و حرکت می‌دهد و دست چپش را از درز آرنج و آستین لباس عروسک وارد می‌کند و به جای دست چپ عروسک حرکت می‌دهد. نفر دوم دست راست خود را از درز آرنج وارد آستین لباس عروسک می‌کند و جای دست دیگر عروسک حرکت می‌دهد.

این دستنامه را از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود (PDF , handbook_ReadWithMe_ahang_e_tar_e_koli.pdf)

پیوست فعالیت‌ها را از لینک زیر دانلود کنید:

دانلود (PDF , peyvast_ahang_e_tar_e_koli.pdf)




لینک خرید کتاب آهنگ تار کولی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *