فعالیت قبل از بلندخوانی:

درباره احساس‌های مختلف صحبت کردیم، مانند: ترس و ناراحتی و خوشحالی و عصبانیت و از بچه‌ها خواستم با حالت چهره و بدن نشان بدهند عصبانیت چطور است یا چطور عصبانی می‌شوند. همچنین خوشحالی در چهره و بدن آن‌ها چگونه است.

فعالیت حین بلندخوانی:

از بچه‌ها پرسیدم که آیا از چیزی می‌ترسند یا نه. آن‌ها بیشتر سوسک و مورچه و کرم و مارمولک را نام بردند. فکر می‌کنم انتخاب کتاب را درست انجام ندادم و عجله کردم. بچه‌ها خواستار هیجان بیشتری بودند و کتاب نسبت به گروه سنی متوسط آن‌ها بزرگسال‌تر بود. با اینحال هنگام خواندن کتاب درباره حس خستگی، ترس، ناراحتی، درباره خواب‌های ترسناک یا ناراحت کننده  صحبت کردیم.

شقایق گفت: یکبار خواب دیده از امتحان جا مانده و خیلی ناراحت شده. در نقاشی‌های کتاب دنبال جزییات گشتیم. که برای بچه‌های کوچک‌تر پیدا کردن کاراکترهای کوچک که حالت‌ها و حس‌های مختلف داشتند بسیار جذاب بود. مثلا در یک صفحه آن‌هایی که خوشحالند را پیدا کردند و در صفحه‌ای دیگر آن‌ها که دوربین به دست دارند. اما به دلیل قطع کوچک کتاب و اینکه جمعیت زیاد بود این کار با تاخیر انجام می‌شد. با وجود جزییات فراوان تصویری به نظرم جای آن هست که کتاب در قطع بزرگ‌تر چاپ شود.

فعالیت بعد از بلندخوانی:

به بچه‌ها گفتم قرار است یک آکواریوم درست کنیم و از آن‎ها خواستم انواع آبزیان و ماهی‌ها را روی کاغذهای کوچکی که در اختیارشان گذاشتم بکشند و دور آن‌ها را ببرند. آسیه جان هم درباره حیوانات دریایی به بچه‌ها توضیح دادند.

بچه‌ها روی مقواهای رنگی، تعدادی سنگ و علف دریایی و تپه کشیده و دوربری کردند و در آکواریوم چسباندند. پشت آبزیان دوربری شده را با چسب‌کاغذی به نخ کاموا چسبانده و آن را به سقف آکواریوم چسباندند. تا حد ممکن همه کارها را خودشان انجام دادند. پس‌ازآن خرده کاغذها و نخ‌ها و وسایل را باهم جمع کردند.

مربی: لاله ضیایی

محل اجرا: خانه‌ی توانمندسازی مادران دایان، قلعه مرغی

بیشتر بخوانید: