موقعیت مکانی: تهران/ حسن‌آباد فشافویه
تعداد کل کودکان: بیش از ۱۵۰ کودک
پایه‌های تحصیلی: اول تا ششم
تعداد مربیان: ۶ نفر
تاریخ آغاز: سال ۱۴۰۰

مدرسه جمال‌الدین افغانی در منطقه‌ی حسن‌آباد فشافویه استان تهران به مدیریت خانم بخشی به آموزش کودکان افغان اختصاص دارد و به کودکان مهاجر افغانستانی در پایه‌های اول تا ششم دبستان خدمات آموزشی ارائه می‌دهد. همچنین در روستای ابراهیم‌آباد که در فاصله ۵ کیلومتری از حسن‌آباد واقع شده نیز مرکز دیگری وابسته به این مدرسه وجود دارد که کودکان پایه‌های اول تا چهارم را تحت پوشش دارد. آموزگاران با سابقه‌ی این دو مرکز از سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ با پشتیبانی یکی از نیکوکاران به برنامه‌ی «با من بخوان» پیوستند و به این ترتیب بیش از ۱۰۰ کودک تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند. از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ این مدرسه در زمره‌ی مراکزی قرار گرفت که هزینه‌ی پشتیبانی اجرای برنامه در آن‌ها از طریق بخشی از جایزه‌ی ایبی-آی‌رید (IBBY-iRead) 2022 تامین می‌شود؛ جایزه‌ای که در این سال به زهره قایینی به عنوان ترویج‌گر برجسته‌ی خواندن تعلق گرفت و بخشی از آن صرف پروژه‌های ترویج کتابخوانی و سوادآموزی در برنامه‌ی «با من بخوان» خواهد شد.

در آبان ماه ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۰۰ جلد کتاب باکیفیت به همراه کتابخانه‌های دیواری کلاسی و دستنامه‌های راهنما برای این دو مرکز فرستاده شد. برای آموزگاران این مرکز بسته‌های آموزش خلاق سواد پایه ارسال شده و همچنین کتاب فارسی‌آموز نخودی در اختیار تمامی کودکان پایه‌ی اول قرار گرفته است.

آموزگاران این مدرسه در دی ماه ۱۴۰۰ در کارگاه‌های آنلاین آشنایی با ادبیات کودکان و بلندخوانی شرکت ‌کردند. همچنین برای این آموزگاران جلسات آموزشی آنلاینی برای آشنایی با شیوه‌ی آموزش خلاق سواد پایه برگزار شده است تا نحوه‌ی کار با بسته‌های الفباورزی و فارسی‌آموز نخودی را بیاموزند.

از آن زمان این آموزگاران برگزاری نشست‌های بلندخوانی در کلاس درس را آغاز کردند و به گفته‌ی آنان استقبال کودکان از کتاب‌ها و مشارکت آنان در فعالیت‌های کتابخوانی از برنامه چشمگیر بوده است.
در بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز کارگاه نمایش در پیوند با بلندخوانی برای آموزگاران این مرکز برگزار شد تا به آنان در غنی‌تر کردن فعالیت‌های در پیوند با بلندخوانی یاری رساند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیز ۱۶۰ جلد کتاب با کیفیت و ۲۰ بسته‌ی آموزش خلاق سواد پایه برای کودکان این مدرسه فرستاده شده است.

This post is also available in: انگلیسی