موقعیت مکانی: استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای دولاب، ژئوپارک جهانی قشم
 مسئول کتابخانه:  خانم مرداسنگی
 تاریخ آغاز به کار:  بهمن ۱۳۹۸
پشتیبان: مینجوو ژانگ

روستای دولاب در غرب جزیره قشم قرار دارد. کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» دولاب با پشتیبانی مالی مینجوو ژانگ، از بهمن ۱۳۹۸، با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در میان کودکان دولاب و روستاهای اطراف آن، شروع به کار کرده است.

مینجوو ژانگ، رئیس دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، در اردیبهشت سال ۱۳۹۸ طی سفری که به ایران داشتند از دفاتر با من بخوان و مراکزی هم‌چون موسسه توانمندسازی آوای ماندگار، که تحت پوشش با من بخوان قرار دارد، بازدید کردند. در این سفر وی با برنامه با من بخوان و چگونگی اجرای آن در مراکز آشنا شدند و از نزدیک دیدن برنامه و مراکز را تجربه‌ای منحصر به فرد نامیدند. پس از سفر ایشان، مبلغی را برای راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌ در اختیار با من بخوان قرار دادند.

با پی‌گیری‌های انجام‌شده از سوی گروه کتابخانه‌های با من بخوان، کتابخانه دولاب از بهمن ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و پذیرای کودکان در گروه‌های سنی گوناگون است. این کتابخانه با بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب (نزدیک به ۹۰۰ جلد) برای کودکان ۰ تا ۱۶ سال و هم‌چنین تعدادی کتاب بزرگسال مرتبط با ادبیات کودک تجهیز شده است.

کتابدار کتابخانه نیز در کارگاه‌های «ادبیات کودک و بلندخوانی» و «فضاسازی در کتابخانه‌ها» که در شهریور سال ۹۸ و برای گروهی از کتابداران و ترویجگران جزیره‌ی قشم، در کتابخانه‌ی نوید وحی درگهان برگزار شده بود، آموزش دیده است.

  • اجرای نمایش کتاب مرغ سرخ پا کوتاه/ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰

  • نقاشی کتاب جدال بر سر رنگین کمان/ پاییز ۱۴۰۰

  • نقاشی کتاب جدال بر سر رنگین کمان/ پاییز ۱۴۰۰

فعالیت‌های انجام شده در کتابخانه دولاب: