موقعیت مکانی: استان گلستان، شهرستان کلاله، روستای ملای شیخ غراوی، دبستان حاج نماز غفوری، کتابخانه روزبهان
مسئول کتابخانهماریا دوجی
تاریخ آغاز به کاراردیبهشت ۱۳۹۸
پشتیبانسرکار خانم دکتر شهشهانی

روستای مالای شیخ غراوی که از توابع شهرستان کلاله است، در حدود ۳۰ کیلومتری شهر گنبد کاووس قرار دارد. در اسفند سال ۱۳۹۷، آموزشگران و کارشناسان «با من بخوان»، به دعوت پشتیبان پروژه، خانم دکتر سهیلا شهشهانی، از منطقه دیدن کردند و از دبستان‌های دو روستای مالای شیخ غراوی و مالای گینک لیک، بازدید به عمل آوردند و در نهایت دبستان حاج نماز غراوی واقع در روستای مالای شیخ غراوی را برای راه‌اندازی کتابخانه برگزیدند.

روستای مالای شیخ غراوی بیش از ۱۶۰۰ نفر جمعیت دارد و تعداد دانش‌آموزان دبستان حاج نماز غراوی نزدیک ۲۴۰ نفر است. دبستان حاج نماز غفوری، واقع در روستای ملای شیخ غراوی، اتاقی در اختیار با من بخوان قرار داد تا کتابخانه کودک محور روزبهان در آن راه‌اندازی شود. در اجرای این پروژه، پشتیبان آن سرکار خانم دکتر شهشهانی با پیگیری‌های دلسوزانه‌ی خود ما را همراهی کردند.

کتابخانه‌ی روزبهان دبستان روستای مالای شیخ غراوی، در منطقه‌ی ترکمن‌صحرا از اردیبشهت ماه ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده است. این کتابخانه‌ی کوچک که بر اساس معیارهای کتابخانه‌های کودک‌محور «با من بخوان» تجهیز و فضاسازی شده‌است، در طول تابستان نیز آماده‌ی خدمت‌رسانی به کودکان و نوجوانان منطقه است.

کتابخانه فعالیت خود را با بیش از ۳۵۰ عنوان و نزدیک به ۹۰۰ جلد کتاب آغاز کرد. این کتابخانه علاوه‌بر ارائه‌ی برنامه و کتاب به معلمین دبستان حاج نماز غفوری، ای امکان را نیز برای معلمین و ترویج‌گران روستاها و مدارس دیگر فراهم می‌کنند تا کتاب‌های باکیفیت امانت بگیرند؛ همچنین ۲۰ نفر از این افراد می‎توانند کتابخانه‌ی کلاسی نیز از کتابخانه بگیرند و کتاب‌های امانت گرفته شده‌ی خود را در آن قرار دهند.

معلمین و کتابدار این منطقه، با شرکت در کارگاه‌های با من بخوان، در زمینه‌های بلندخوانی، ادبیات کودک، عناصر داستان، هنر، کتاب‌های باکیفیت و فضای سرشار از سواد آموزش خواهند دید. حدود ۲۰ نفر آموزگار به همراهی کتابدار این دبستان در کارگاه بلندخوانی، عناصر داستان و ادبیات کودک شرکت کردند.

This post is also available in: انگلیسی