موقعیت مکانی: هرمزگان، جزیره قشم، درگهان، محله‌ی دلبری، مجتمع فرهنگی قرآنی علی ابن ابیطالب، کتابخانه نوید وحی
تعداد اعضاء: ۲۵۰ نفر
مسئول کتابخانه
: فاطمه دریانورد، فرشته تورنگ
 تاریخ آغاز به کار: اردیبهشت ۱۳۹۸
پشتیبان: شرکت آیکان

کتابخانه‌ی کودک محور نوید وحی، با پشتیبانی شرکت آیکان در مجتمع فرهنگی قرآنی علی ابن ابیطالب شروع به فعالیت کرده است. دو اتاق از اتاق‌های این مجتمع نوساز در اختیار برنامه‌ی با من بخوان برای راه‌اندازی کتابخانه قرار گرفته شد. این کتابخانه که در شهر درگهان جزیره‌ی قشم قرار دارد، از کتابخانه‌های فعال موسسه است و کودکان و نوجوانان زیادی وقت خود را آن‌جا می‌گذرانند.

علاوه بر کتابخانه، آموزگاران و ترویج‌گرانی که اظهار تمایل برای شرکت در این برنامه کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به کتابخانه کتاب‌های باکیفیت را امانت گرفته و در کلاس خود به بلندخوانی و فعالیت با کودکان بپردازند. ۳۰ نفر از آن‌ها نیز می‌توانند کتابخانه‌ی کلاسی به امانت بگیرند و کتاب‌های خود را داخل آن‌ها قرار دهند. برای این کتابخانه بیش از ۸۰۰ عنوان (نزدیک به ۲۰۰۰ جلد) کتاب کودک و نوجوان فرستاده شده. تعدادی از کتاب‌های فرستاده شده نیز برای بزرگسالان است و مجموعه‌ی کتابخانه مجموعه‌ی فرهنگنامه‌ی کودکان و نوجوانان را نیز شامل می‌شود.

آموزگاران، کتابداران، علاقه‌مندان و ترویج‌گران در کارگاه‌های آَشنایی با ادبیات کودک و روش‌های بلندخوانی و آشنایی با فضای کودک‌محور شرکت کردند. در کارگاه‌های ادبیات کودک و بلندخوانی، که در ماه‌های اردیبهشت و شهریور سال ۱۳۹۸ برگزار شدند، نزدیک به ۱۵۰ شرکت‌کننده شرکت داشته و با مباحث ادبیات کودک، عناصر داستان، شیوه‌های بلندخوانی، کتاب‌های باکیفیت و فعالیت‌های در پیوند با کتاب آشنا شدند. کارگاه فضاهای کودک‌محور نیز که در اردیبهشت ماه برگزار شد، دارای بیش از ۴۰ شرکت‌کننده بود و آن‌ها را با تعاریف و اجزای فضاهای کودک‌محور و سرشار از سواد و چگونگی ایجاد یک فضای مخصوص کودک آشنا کرد.

کتابخانه‌ی کودک‌محور نوید وحی درگهان که دومین کتابخانه‌ی با من بخوان در جزیره قشم است، آغازی بود برای فعالیت برنامه در سرتاسر جزیره قشم و کتاب‌های باکیفیت را در اختیار کودکان این جزیره گذاشته است.

This post is also available in: انگلیسی