راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟»

راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد؟»

معرفی دفترچه‌ی راهنمای خواندن کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد» ، تهیه شده در موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان

موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در راستای پشتیبانی برنامه‌ی «با من بخوان»، دفترچه‌های راهنمای خواندن و فعالیت‌های مربوط به‌ کتاب‌های برگزیده از سوی کارشناسان موسسه و شورای کتاب کودک را تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار داده است تا خانواده‌ها، مربیان، آموزگاران و کتابداران را در زمینه‌ی چگونگی سهیم شدن کتاب با کودکان راهنمایی کند.

درباره‌ی کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد»:

نویسنده و تصویرگر: باب گراهام. مترجم: بهمن رستم‌آبادی. تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.

گروه سنی: از ۴سال تا سال‌های پایان دبستان

معرفی کتاب:

پرنده‌ای به آسمان‌خراشی که عکس آسمان را در دیواره‌های شیشه‌ای‌اش بازتاب داده است، برخورد می‌کند و بر زمین می‌افتد. اما در هیاهو و ازدحام شهر، کسی به پرنده توجهی نمی‌کند. تنها یک کودک او را می‌بیند. با کمک مادرش او را به خانه می‌برد و بال شکسته‌اش را درمان می‌کند. کودک با کمک مادر و پدرش پرنده را به همان خیابانی که او را یافته بودند، بازمی‌گرداند و پرنده دوباره پرواز می‌کند.

«چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد» یک کتاب تصویری شاعرانه و ادبی با کلام بسیار اندک است. می‌توان حتی آن را کتاب تصویری بدون کلام نامید. کتاب‌های بدون کلام یا متن، کتاب‌های کاملا تصویری هستند که در آن یک داستان، یک مفهوم (مانند امید، عشق، بردباری) و یا یک موضوع، تنها با تصویر یا چند واژه در کل کتاب بیان می‌شود. در این کتاب در برخی صفحه‌ها تنها یک یا چند واژه به چشم می‌خورد. کلام به‌کارگرفته‌شده در این کتاب بسیار ساده است. پیام اصلی این کتاب امید به آینده و یاری به دیگران است و می‌توان آن را با بحث و گفت‌وگو با همه‌ی گروه‌های سنی سهیم شد.

درباره‌ی دفترچه‌ی راهنمای خواندن و فعالیت‌های کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد»:

کتاب‌های تصویری بدون کلام بهترین وسیله برای آموزش ساختار اساسی داستان و توالی رخدادها به کودکان است. از فعالیت‌های موجود در این راهنما نیز می‌توان در راستای آشنا کردن کودکان با ساختار داستان و تقویت مهارت‌های ادراکی آن‌ها استفاده کرد. همچنین این فعالیت‌ها به تقویت توانایی بیان در کودکان و آشنایی آن‌ها با واژه‌های جدید کمک می‌کنند و آن‌ها را به دقیق‌تر دیدن ترغیب می‌کنند. در این راهنما فعالیت‌هایی نیز به تشویق کودکان به نوشتن و نمایش اختصاص داده شده است.

در قسمتی از این راهنما می‌خوانیم:

توجه به نمادها و درک آن‌ها
در این کتاب باب گراهام از نمادهای گوناگونی برای انتقال پیام خود استفاده کرده است. برای مثال از تقویم دیواری یا هلال‌های ماه برای گذر زمان بهره گرفته است. در گفت‌وگو با کودکان بزرگتر می‌توانید درباره‌ی نمادهای پیچیده‌تر نیز صحبت کنید. در تصویرهای این کتاب می‌توانید نمادهایی از جنگ را بیابید. کودکان یا نوجوانان را تشویق کنید که این نمادها را بیابند. برای مثال تصویر تانک (صفحه‌ی ۲۳) بر صفحه‌ی نخست روزنامه. از کودکان بپرسید در روزنامه چه تصویری می‌بینند؟ کبوتر نماد صلح است. از کودکان بپرسید کبوتری که بر زمین افتاده نماد چیست و چرا؟ چرا باب گراهام از تصویر کبوتر استفاده کرده است؟ پر علامت چیست؟

 

لینک دانلود کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد»

دانلود (PDF , HandBook_ReadWithMe_bale_shekasteh.pdf)



لینک خرید کتاب «چگونه می‌توان بال شکسته‌ای را درمان کرد» از سایت هدهد

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *