دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی: دوم تا ششم دبستان

دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی: دوم تا ششم دبستان

صلح و دوستی، همکاری، احترام به دیگران و مدارا را به کودکان آموزش دهیم

در سراسر جهان، دوازده ارزش کلیدی شخصی و اجتماعی یکسان وجود دارد:

صلح، احترام به یکدیگر، خشنودی یا شادی، عشق و دوستی، آزادی، مسئولیت، درستکاری، مدارا، سادگی، همکاری . فروتنی و یگانگی.

اگر چه ارزش‌ها از سوی والدین و جامعه به کودکان و نوجوانان منتقل می‌شوند، مربیان می‌توانند نقش مهمی در آموزش ارزش‌های زندگی به آن‌ها داشته باشند. این دستنامه دربردارنده کارگاه‌هایی برای آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان دوم تا ششم دبستان است.

در این دستنامه به این شش ارزش پرداخته می‌شود : صلح، احترام به یکدیگر، خشنودی و شادی، عشق و دوستی، مدارا و همکاری.

دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی

تمرکز اصلی این دستنامه بر روی آموزش مفهوم صلح و ارزش‌های دیگر مرتبط با آن است. در راستای این هدف، فعالیت‌های مختلفی به مربیان پیشنهاد شده‌است. بخشی از این دستنامه به بلندخوانی چند کتاب و گفت‌وگو درباره‌ی این کتاب‌ها مربوط می‌شود. کودکان با گفت‌وگو درباره‌ی صلح و دیگر ارزش‌های زندگی، عمیق‌تر با این مفاهیم آشنا می‌شوند و بلندخوانی بهترین راه برای ایجاد زمینه‌ی این گفت‌وگو است. در بخش دیگری از دستنامه، بازی‌هایی برای صلح، دوستی و همکاری معرفی شده‌است.

با فعالیت‌های دستنامه‌ی آموزش ارزش‌های زندگی به کودکان دوم تا ششم دبستان ،کودکان در کنار گفت‌وگو درباره‌ی کتاب‌های مختلف و فعالیت‌های متنوع، مدارا با دیگران و حل مشکلات را تمرین می‌کنند و با پیشینه‌ی صلح و افراد صلح‌طلب در جهان آشنا می‌شوند.

در بخشی از این راهنما می‌خوانید:

«چگونه می‌توانید یک صلح بان باشید؟»

به گروه‌های دانش‌آموزان پیشنهاد کنید که گروه‌های صلح با نام‌های گوناگون تشکیل دهند. آن‌ها می‌توانند فعالیت‌های مختلفی در مدرسه یا خانواده‌ها به عهده بگیرند. برای نمونه، در مدرسه، دیواری را به کارهایشان درباره‌ی صلح اختصاص دهند. شعرها، داستان‌های کوتاه یا سرودها و نقاشی‌های مربوط به این موضوع را روی این دیوار نصب کنند. خود را به عنوان یک گروه صلح در مدرسه معرفی کنند و هرجا دعوا یا اختلافی رخ داد، میان دانش‌آموزان با هم یا میان آموزگاران با دانش‌آموزان، در آن جا حاضر شوند. به آن‌ها آموزش دهید که در این موارد باید برای دو طرف اختلاف، فضای گفت‌وگو ایجاد کرد. می‌توانند به بخش‌هایی از کتاب مراجعه کنند و راه‌حل‌های پیشنهادی کتاب را با دوطرف اختلاف در میان بگذارند. از دانش‌آموزان بخواهید که در نوشتن شرح وظایف برای گروهشان هم‌اندیشی کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *