موقعیت مکانی: استان تهران، شهرستان پاکدشت، روستای حاجی‌آباد

مسئول کتابخانه: مبینا رمضانی

تاریخ آغاز به کار: آبان ۱۴۰۱

پشتیبان: جمعی از نیکوکاران

روستای قشلاق حاجی‌آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان پاکدشت در استان تهران است. این روستا بیش از هشتصد نفر جمعیت دارد که بخشی از آن‌ها برای همین منطقه هستند و تعدادی نیز مهاجرانی از استان سیستان و بلوچستان‌اند. در اطراف روستا پس از سال ۱۳۸۰ یک منطقه‌ی صنعتی راه‌اندازی شد و در نتیجه مهاجرهای ایرانی و افغان در منطقه افزایش یافته‌اند. بیش‌تر افغان‌های ساکن این منطقه در سوله‌های اطراف روستا زندگی می‌کنند و در کارگاه‌های اطراف کارگری می‌کنند. دو کارخانه‌ی آجرپزی نیز کنار این روستا هست. ساکنان بومی روستا بیش‌تر به دام‌داری و کشاورزی اشتغال دارند.

روستای حاجی‌آباد یک مدرسه‌ی ابتدایی دور اول و دوم مختلط دارد و نوجوانان برای گذراندن دوره‌ی دبیرستان به روستاهای نزدیک مانند فرون‌آباد یا پاکدشت می‌روند.

از آبان ماه سال ۱۴۰۱ مرکزی برای آموزش و ترویج خواندن در این روستا وابسته به انجمن آموزشی حمایتی کودکان شکوفان (محمودآباد شهرری) راه‌اندازی شده است. در این مرکز کتابخانه‌ای بزرگ برای گروه‌های سنی گوناگون کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شده که با بیش از ۱۶۰۰ جلد کتاب باکیفیت پذیرای کودکان این روستاست. این کتابخانه بیش از ۲۰۰ عضو دارد و هر روز برای استفاده‌ی عموم باز است. نشست‌های آواورزی و شمارورزی با لولوپی نیز هر روز در این کتابخانه برای کودکان پیش از دبستان برگزار می‌شود. نشست‌های بلندخوانی و انجام فعالیت‌های در پیوند با کتاب برای گروه‌های سنی بزرگ‌تر هم در کتابخانه جریان دارد. کتابخانه برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای نوجوانان دارد.